Lektion. Engelska 5. Grammar: Prepositions of time. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Grammar: Prepositions of time

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll 1. Grundläggande grammatik inklusive prepositioner av tid i engelskan.
Betygskriterium (E) Eleven kan använda prepositioner av tid korrekt i både tal och skrift samt förstår deras funktion i meningar.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till prepositioner av tid (10 min)
  • Presentera vad prepositioner av tid är.
  • Ge exempel på vanliga prepositioner av tid (in, on, at).
  • Diskutera skillnaderna i användning av dessa prepositioner.
  • Fråga eleverna om de kan ge exempel från sitt eget språk.
2. Exempelövning (15 min)
  • Ge eleverna flera exempelmeningar utan prepositioner.
  • Eleverna ska arbeta i par för att fylla i rätt prepositioner.
  • Gå igenom svaren tillsammans som en klass.
  • Diskutera eventuella missförstånd.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och ge dem olika situationer där de ska använda prepositioner av tid.
  • Varje grupp presenterar sina meningar för klassen.
  • Ge feedback och rätta till fel.
  • Stimulera till diskussion om när man använder olika prepositioner.
4. Sammanfattning och frågor (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och repetera viktiga punkter.
  • Ge tid för frågor.
  • Avsluta med en kort repetition av vad som ska göras till nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Prepositioner av tid: Dessa används för att uttrycka när något sker, exempelvis “in the morning”, “on Monday”, “at noon”. Att förstå när och hur man ska använda dessa är viktigt för att kunna kommunicera effektivt på engelska.
  • Skillnader mellan språk: Eleverna ska kunna identifiera skillnader mellan deras modersmål och engelska när det kommer till prepositioner av tid.
  • Praktisk tillämpning: Lektionen kommer att innehålla övningar där eleverna får praktisera att använda prepositioner av tid i meningar.
  • Feedback och reflektion: Eleverna får möjlighet att reflektera över sina misstag och rätta dem i realtid.
  • Integration av färdigheter: Användning av prepositioner av tid kommer att integreras med andra språkliga färdigheter som skrivande och talande.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
In Används för att referera till en tidpunkt inom en vecka eller en månad. Från gammalengelska “in”.
On Används vid specifika dagar. Från gammalengelska “on”.
At Används vid exakt tidpunkter. Från gammalengelska “æt”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken betydelse har prepositioner av tid i vår kommunikation? Diskutera hur de påverkar förståelsen av meningar.
  • B. Finns det situationer där prepositioner kan vara överflödiga? Varför? Diskutera med exempel.
  • C. Hur skulle du förklara användningen av prepositioner av tid till någon som just börjat lära sig engelska?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort dialog som innehåller fyra olika prepositioner av tid. De kommer att spela upp sina dialoger för klassen. Detta kommer att ge eleverna praktisk tillämpning av vad de lärt sig och öka deras självförtroende i att använda språket.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Ge ett exempel på en preposition av tid. In, on, at.
2. När används “on”? Vid specifika dagar.
3. Vad betyder “in” när det kommer till tid? Används för att referera till en tidpunkt inom en vecka eller månad.
4. Vad är skillnaden mellan “at” och “on”? “At” används för specifika tider, “on” för dagar.
5. Vilken preposition av tid skulle du använda för “lunchtid”? At.
6. Ge ett exempel på en mening med en preposition av tid. She works on Monday.
7. Hur kan fel i prepositioner påverka meningens betydelse? Fel preposition kan leda till missförstånd.
8. Varför är det viktigt att korrekt använda prepositioner av tid? För att effektivt kommunicera och bli förstådd.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort berättelse (1-2 sidor A4) där de använder minst tio olika prepositioner av tid. Berättelsen kan handla om deras dag eller en speciell händelse. De ska även understryka prepositionerna i texten.

Citat

”Time is what we want most, but what we use worst.” – William Penn, 1693. Detta citat kan kopplas till lektionen då det handlar om hur vi hanterar tid, och hur viktigt det är att ha kunskap om hur man uttrycker sig om tid på rätt sätt.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

“`


Modern Tillbaka-knapp