Lektion. Historia 1b. Antiken: Demokrati i Aten. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1b

Tema: Antiken: Demokrati i Aten

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Antiken med fördjupningar i de politiska system som utvecklades, däribland demokratin i Aten.
Betygskriterium (E) Eleven kan på ett enkelt sätt redogöra för centrala händelser och historiska skeenden samt förklara varför de har betydelse. Eleven kan söka och använda källor för sin redovisning.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till demokratiska principer (10 min)
  • Förklara vad demokrati innebär.
  • Diskutera skillnader mellan demokratier och andra styrelseformer.
  • Ge exempel på moderna demokratier och jämför dessa med den antika grekiska modellen.
  • Ställ frågor för att engagera eleverna i diskussionen.
2. Historisk kontext (15 min)
  • Beskriv den historiska kontexten för Athen under 5:e århundradet f.Kr.
  • Beskriv hur samhällsstrukturen såg ut.
  • Diskutera vilka grupper som hade rösträtt och hur detta påverkade den politiska debatten.
  • Introduce scientific text sources that students can analyze.
3. Gruppdiskussion och analyser (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper för att diskutera olika aspekter av demokratin i Aten.
  • Ge varje grupp ett perspektiv att diskutera, som medborgarrätt, kvinnors roll eller slaveri.
  • Be grupperna att sammanfatta sina diskussioner.
  • Avsluta med att cirkulera för att ställa frågor och leda diskussionerna.
4. Återkoppling (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och det lärande som skett.
  • Fråga eleverna om de har några frågor kopplade till demokratin i Aten och dess relevans för i dag.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Demokrati: Grundläggande förståelse för vad demokrati innebär och hur det skiljer sig från andra former av styre.
  • Antikens samhällsstruktur: Kännedom om hur den sociala hierarkin i Athen såg ut och vad den innebar för medborgarna.
  • Historiska källor: Förmåga att identifiera och analysera historiska källor kopplade till demokratins utveckling.
  • Jämförelse med nutid: Förmåga att koppla antikens demokrati till moderna demokratier och reflektera över utvecklingen.
  • Kritiskt tänkande: Utveckling av förmåga att kritiskt granska och reflektera över historiska händelser och deras betydelse idag.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Demokrati En form av styre där makten utgår från folket, vanligtvis genom val. Från grekiska “dēmokratía”, där “dēmos” betyder folk och “kratos” betyder makt.
Aten En av de mest framstående stadsstaterna i antikens Grekland, känd för sin konst och filosofi. Namnet Aten kommer från gudinnan Athena.
Rösträtt Rätten att delta i val genom att avge en röst. Från svenskans “röst” och “rätt”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skiljer sig medborgarrättigheterna i antikens Athen från dagens samhälle?
  • B. Vad tror du skulle hända om vi använde antikens demokratiska system i dagens samhälle?
  • C. Vilken roll spelar historia för att förstå nutida frågor om demokrati och medborgarskap?

Aktivitet

Som en del av lektionen kommer eleverna att arbeta i grupper för att skapa en presentation om de olika aspekterna av demokratin i Aten. De kommer att forska kring ämnet och använda digitala källor för att förstärka sina argument. Presentationerna ska inkludera visuella hjälpmedel som stöd för deras redovisningar. Denna aktivitet syftar till att utveckla elevernas förmåga att samarbeta och presentera information på ett engagerande sätt.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad var demokrati i antikens Aten? En form av styre där medborgarna hade rätt att rösta om beslut.
2. Vilka hade rösträtt i Aten? Endast fria, manliga medborgare.
3. Hur har synen på demokrati förändrats sedan antiken? Dagens demokratier inkluderar fler rösträttiga grupper, inklusive kvinnor och minoriteter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats om hur demokratin i antikens Aten kan jämföras med dagens demokratier. Uppsatsen ska vara 2-3 sidor lång och innehålla referenser till både historiska källor och moderna exempel. De ska även belysa likheter och skillnader i medborgarskapet och rösträtten.

Citat

”Demokratin är den värsta formen av regering, bortsett från alla de andra.” – Winston Churchill, 1947. Detta citat belyser de utmaningar och brister som finns i demokratiska system, vilket är viktigt att diskutera ihop med demokratins historia.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp