“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Listening skills: Songs and lyrics
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Reception av talad engelska i varierande tempo, inklusive texter från olika medier. | Eleven förstår enkla och tydliga muntliga meddelanden och instruktioner. |
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv. | Eleven deltar i samtal och diskussioner och bidrar med egna tankar och åsikter. |
Händelser och händelseförlopp. | Eleven återger och sammanfattar hörda texter och bidrar med reflektioner. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till lyssningsfärdigheter (10 min)
- Presentera tema för lektionen: låtar och texter.
- Diskutera vikten av att förstå sångtexter.
- Ge exempel på olika sångtyper.
- Forklare de specifika målen med lektionen.
- Lyssna på sång och analysera texten (20 min)
- Spela upp en vald sång.
- Dela ut texten till eleverna.
- Diskutera första intryck och känslor kopplade till sången.
- Be eleverna markera ord eller fraser de finner intressanta.
- Gruppdiskussion och reflektion (15 min)
- Eleverna delas in i små grupper.
- Diskutera sina analyser av sångtexten.
- Ställ frågor som väcker djupare tankar.
- Be varje grupp sammanfatta sina insikter.
- Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta viktiga lärdomar från lektionen.
- Ge feedback och möjligheter för fortsatt övning.
- Informera om nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Sångtexters uppbyggnad. Förståelse för hur sångtexter är strukturerade och deras syfte. Många texter har rytm och rim som är konstnads för musiken.
- Känslor och teman i låtar. Hur låtar kan uttrycka känslor, berättelser och lära ut moraliska eller filosofiska lektioner.
- Ord och fraser i engelska låtar. Djupdykning i specifika ord och fraser, deras betydelse och användning.
- Historisk och kulturell kontext. Förklara hur historiska händelser återspeglas i låtar och deras betydelse.
- Sångers påverkan på samhälle och kultur. Diskutera hur musik kan påverka opinioner och samhällsnormer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Lyric | Texten till en sång. | Från grekiskan ‘lyrikos’ som betyder ‘sångrelaterad’. |
Theme | Det centrala ämnet eller budskapet i en låt eller en text. | Från grekiskan ‘thema’ som betyder ‘ämnet’. |
Verse | En del av sångtexten som berättar en historia eller beskriver en känsla. | Från latin ‘versus’, vilket betyder ‘rad’ eller ‘linje’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar musiken våra känslor och vilken roll spelar texten?
- B. Kan sångtexter reflektera samhällsproblem? Ge exempel.
- C. I vilken utsträckning kan musik vara ett verktyg för förändring i samhället?
Aktivitet
Under aktiviteten kommer eleverna att skriva en egen sångtext utifrån ett tema de valt. De ska inkludera minst tre specifika ord eller fraser de diskuterat under lektionen samt tänka på sångens rytm. Eleverna ska också förbereda att framföra sin sång i klassen i nästa lektion. Detta gör att de tillämpar sina lyssnings- och skrivfärdigheter konkret.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad handlar den valda sången om? | Personliga upplevelser och tolkningar. |
2. Vilket budskap kan låten ha? | Olika perspektiv beroende på lyssnare. |
3. Hur reagerade du på musiken? | Subjektiva känslor och tankar. |
4. Vilka bilder eller minnen väcker låten hos dig? | Personliga associationer till minnen. |
5. Kan du relatera texten till någon händelse i ditt liv? | Berättelser om personliga upplevelser. |
6. Vilka andra låtar påminner dig om denna? | Jämförelser med andra låtar. |
7. Vad tycker du om sättet som texten är skriven på? | Kreativa och kritiska reflektioner. |
8. Vad lärde du dig av dagens lektion? | Reflektioner över lärande och insikter. |
Hemuppgift
För hemuppgiften kommer eleverna att välja en låt och skriva en kort analys av dess text. De ska fokusera på teman, känslor och budskap. Analysen ska vara mellan 1-2 sidor (A4) och ha en kort beskrivning av varför de valde just den låten.
Citat
“Music can change the world because it can change people.” – Bono (1990). Detta citat beskriver kraften i musik att påverka och förändra samhället genom att väcka känslor och engagemang i lyssnaren.
“`