“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Speaking practice: Panel discussions
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. Åsikter, idéer och erfarenheter. Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Reception Talad engelska, även i snabbt tempo och med inslag av sociolektal och dialektal variation. Texter, även komplexa och formella, från olika medier. | eleven uttrycker sig relativt tydligt, ledigt och med anpassning till syfte, mottagare och situation. I interaktion använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen |
[Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till paneldiskussioner (10 min)
- Förklara vad en paneldiskussion är och dess syfte.
- Ge exempel på ämnen som kan diskuteras.
- Visa en kort video av en paneldiskussion för att ge en visuell referens.
- Diskutera videoexemplet med klassen.
- Gruppindelning och ämnesval (10 min)
- Indela klassen i mindre grupper för diskussioner.
- Tilldela varje grupp ett ämne för paneldiskussionen.
- Ge tid för grupperna att diskutera och förbereda sina åsikter.
- Uppmana grupperna att tänka på motargument.
- Genomförande av paneldiskussioner (20 min)
- Ställ upp stolar för paneldeltagarna och publiken.
- Varje grupp håller en paneldiskussion beträffande sitt ämne.
- Uppmuntra observationsfrågor från publiken efter varje diskussion.
- Som lärare, ge feedback på språkbruk och argumentation under diskussionerna.
- Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Be varje grupp sammanfatta sina diskussioner och insikter de fått.
- Diskutera vad som var svårt och vad de lärde sig.
- Avsluta med att ge tips på hur man kan förbättra sina diskussionsfärdigheter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Paneldiskussionens struktur: Det är viktigt att förstå hur man strukturerar en paneldiskussion för att få en flytande och logisk dialog. Denna struktur inkluderar presentation av ämnet, deltagarnas åsikter, och en avslutande sammanfattning.
- Argumentation: Eleverna behöver lära sig att argumentera tydligt och övertygande. Det handlar om att kunna uttrycka sina egna åsikter samt att förstå och bemöta andras synpunkter.
- Lyssnandefärdigheter: För att kunna delta effektivt i en diskussion är det avgörande att eleverna kan lyssna aktivt och ställa följdfrågor, vilket bidrar till en bättre dynamik i diskussionen.
- Språklig anpassning: Eleverna behöver utveckla förmågan att anpassa sitt språk och stil efter situationen och sin publik för att optimera sina kommunikativa insatser.
- Kritiskt tänkande: Det är viktigt att kunna analysera och bedöma information kritiskt, vilket hjälper elever att formulera sina egna åsikter baserat på fakta och reflektion.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Diskussion | En muntlig utväxling av idéer och åsikter mellan deltagare. | Från latin “discutere”, som betyder att “slå sönder”. |
Argument | En påstående eller uppfattning som underbyggs med bevis eller resonemang. | Från latin “arguere”, som betyder att “bevisa” eller “framsäga”. |
Moderator | En person som leder en diskussion, ofta ansvarig för att hålla diskussionen på rätt spår. | Från latin “moderator”, som betyder “den som styr”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är fördelarna och nackdelarna med att ha paneldiskussioner i utbildning?
- B. Hur påverkar språket vår förmåga att diskutera och förstå olika ämnen?
- C. Vilka är etiska aspekter vi bör beakta när vi diskuterar kontroversiella ämnen i en öppen publik?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika kontroversiella ämnen för att förbereda en paneldiskussion. De ska samla information och förbereda argument både för och emot sin ståndpunkt. Varje grupp får 20 minuter för att förbereda, följt av en.Paneldiskussioner där de presenteras för klassen, vilket skapar en dynamisk inlärningsmiljö. Efter varje diskussion ges publiken möjlighet att ställa frågor och komma med kommentarer, vilket främjar aktivt deltagande och kritiskt tänkande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad lärde du dig idag om paneldiskussioner? | Sammanfatta i ett par meningar vad som var mest betydelsefullt. |
2. Vilken färdighet kände du att du förbättrade under diskussionen? | Beskriv en specifik färdighet som du känner dig mer säker på. |
3. Hur kan du använda vad du lärt dig i verkliga livet? | Ge exempel på hur du kan tillämpa dessa färdigheter utanför klassrummet. |
Hemuppgift
En hemuppgift kan inkludera att skriva ett reflektionsavsnitt på 1-2 sidor där eleverna analyserar och reflekterar över sin roll i paneldiskussionen, deras argumentationsteknik och hur de bemötte motargument. Detta ska hjälpa dem att utveckla sina kritiska tänkande färdigheter ytterligare.
Citat
”The ability to communicate effectively is the foundation of success.” – John C. Maxwell, 2008. Detta citat framhäver vikten av kommunikationsförmåga, vilken är avgörande i paneldiskussioner och andra interaktiva format.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.
“`