Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Psykologi 1
Tema: Normal och avvikande psykologi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll Denna lektion syftar till att belysa skillnaderna mellan normal och avvikande psykologi. Vi kommer att diskutera vad som definierar “normalitet”, hur avvikande beteenden uppfattas i olika kontexter, samt hur sociokulturella faktorer påverkar vår syn på psykisk hälsa och sjukdom.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för och jämföra begreppen normalitet och avvikande beteende, samt förstå de faktorer som påverkar dessa definitioner.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till normalitet och avvikande beteende (10 min)
- Definiera begreppen normalitet och avvikande beteende.
- Diskutera vikten av dessa begrepp inom psykologin.
- Presentera syftet med lektionen.
Historiska perspektiv (15 min)
- Ge en översikt av hur synen på psykisk hälsa har förändrats över tid (t.ex. från demoniska besittningar till medicinska modeller).
- Diskutera olika kulturella och historiska perspektiv på normalitet.
- Reflektera över hur dessa perspektiv påverkar dagens psykologiska behandlingar.
Sociokulturella faktorer (15 min)
- Utforska hur kulturen påverkar uppfattningen om normalitet och avvikande beteenden.
- Diskutera exempel på hur vissa beteenden kan anses avvikande i en kultur men normala i en annan.
- Tillämpa begreppen genom att analysera olika kulturella fenomen.
Fallstudier och diskussion (10 min)
- Presentera korta fallstudier av individer med beteenden som betraktas som avvikande i olika kulturer.
- Låt eleverna diskutera och reflektera över dessa fall.
- Knyt an till vikten av att ha en förståelse för kulturella kontexter i psykologi.
Aktivitet
Eleverna arbetar i grupper för att skapa en analys av ett specifikt kulturellt fenomen som kan ses antingen som normalt eller avvikande. De ska presentera sina fynd och diskutera hur dessa fall kan tolkas olika beroende på kulturell kontext. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad innebär begreppet normalitet? Svar: En uppfattning om vad som är “normalt” beteende i en given kultur.
- Vad är avvikande beteende? Svar: Beteende som skiljer sig signifikant från kulturella normer.
- Hur kan historiska perspektiv påverka vår syn på psykisk hälsa? Svar: Tidigare teorier kan leda till stigma eller missuppfattningar om psykiska störningar.
- Vilka sociokulturella faktorer kan påverka synen på hälsa? Svar: Kultur, religion, socioekonomi och traditioner.
- Ge ett exempel på ett beteende som kan anses normalt i en kultur men avvikande i en annan. Svar: Vissa former av konst eller självkännedom kan uppfattas som avvikande i vissa kulturer men som normala i andra.
Hemuppgift
Eleverna ska göra en jämförande analys (1-2 sidor) av normalitet och avvikande beteende i två olika kulturer, inklusive exempel på kulturella normer och attityder gentemot psykisk hälsa. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
”Normality is the new abnormal.” – Unknown. Detta citat reflekterar hur vår uppfattning om vad som är normalt fortsätter att förändras och hur det som en gång ansågs avvikande kan bli accepterat.
Nästa lektion
Vi kommer att fokusera på olika metoder för att mäta och bedöma emotionella tillstånd och psykiska störningar. Detta tema är centralt inom psykologi och terapi, och ger studenterna verktyg för att förstå och arbeta med psykologisk bedömning. Användaren kan skriva ”Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.