Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Ordförråd: Väder och årstider
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll: Muntlig framställning och muntligt berättande för olika mottagare. Ordförråd kopplat till vardagliga ämnen, inklusive väder och årstider. |
| Betygskriterium (E) | Eleven kan med viss säkerhet använda ett rikt ordförråd i tal och skrift för att ange, argumentera och redogöra. Visar grundläggande kunskaper om de språkliga normerna i svenskan. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till lektionens tema (10 min)
- Presentera temat för lektionen – väder och årstider.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av vädret och årstiderna.
- Introducera viktiga vokabulärord relaterade till väder och årstider.
- Ge exempel på hur man kan använda dessa ord i meningar.
2. Vokabulärträning (15 min)
- Dela ut en lista med viktiga ord och fraser som eleverna ska lära sig.
- Eleverna får öva uttal i par.
- Uppmuntra eleverna att skapa egna meningar med de nya orden.
- Samla klassen och be några elever dela sina meningar.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge varje grupp en fråga att diskutera relaterad till väder och årstider, exempelvis: “Hur påverkar vädret vårt humör?”.
- Be grupperna att förbereda en kort presentation av sina diskussioner.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla klassen igen för att diskutera vad de har lärt sig.
- Ställ frågor för att sammanfatta lektionens innehåll.
- Ge eleverna tid att reflektera över hur de kan använda det nya ordförrådet i sin vardag.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vädertermer: Kunna använda och förstå termer som regn, sol, snö, moln, vind. Dessa ord är fundamentala för att beskriva väder.
- Årstider: Förstå skillnaderna mellan vår, sommar, höst och vinter samt vilka kännetecken som är typiska för varje årstid.
- Diskussion och reflektion: Förmåga att diskutera hur väder påverkar våra liv, våra känslor och aktiviteter.
- Språkanvändning: Att kunna använda sitt ordförråd i praktiska situationer, såsom att vädja om hjälp eller ge en väderprognos.
- Vokabulär i kontext: Att kunna sätta in nya ord i meningar och praktiska situationer, vilket förstärker memorerandet av orden.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
| Väder | De aktuella klimatförhållandena vid en viss tidpunkt. | Från fornnordiska “veðr”, som betyder “väder” eller “storm”. |
| Årstid | En av de fyra naturliga divisionerna av ett år. | Från fornnordiska “árstíð”, sammansatt av “ár” (år) och “tíð” (tid). |
| Regn | Nedbörd i flytande form som faller från moln. | Kommer från det fornnordiska “regn”, som har samma betydelse. |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar olika väderförhållanden vårt humör och hur vi agerar?
B. Vilka aktiviteter föredrar du att göra under olika årstider och varför?
C. Hur kan vi förbereda oss för extrema väderförhållanden, såsom stormar?
Aktivitet
Eleverna ska i par skapa en väderprognos för en vecka, antingen i skriftlig form eller som en muntlig presentation. De ska inkludera termer som de lärt sig under lektionen och diskutera eventuella aktiviteter de planerar för varje dag utifrån prognosen. Presentationerna ska hållas i klassen, och var och en ska dela med sig av sina idéer.
Exit-ticket
| Frågor | Svar |
| Vad är ditt favoritväder? | (Elevens egna ord) |
| Vilken årstid gillar du mest och varför? | (Elevens egna ord) |
| Nämn tre termer relaterade till väder. | (Elevens egna ord) |
| Vad gör du när det regnar? | (Elevens egna ord) |
| Hur påverkar vädret ditt humör? | (Elevens egna ord) |
| Vilka aktiviteter planerar du för detta väder? | (Elevens egna ord) |
| Vad är din största inspirationskälla? | (Elevens egna ord) |
| Hur kan vi använda vårt ordförråd i samtal? | (Elevens egna ord) |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text på 1-2 sidor (A4) där de beskriver sina egna upplevelser av vädret under någon av årstiderna. De ska inkludera minst fem av de nya orden som lärt sig under lektionen och reflektera över hur vädret påverkat deras aktiviteter och känslor.
Citat
”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.” – Anonym. Detta citat belyser vikten av att förbereda sig för väderförhållanden och hur vi kan anpassa oss till olika situationer beroende på vädret.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.