“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Skriva en kort rapport
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Förmåga att skriva olika typer av texter med anpassning till syfte och mottagare, inklusive rapporter och andra sakliga texter. | Eleven skriver olika slags enkla texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation. |
| Språkets struktur och språkliga normer samt textens uppbyggnad, med fokus på faktatexter. | Eleven följer grundläggande regler för stavning, meningsbyggnad och ordböjning med viss säkerhet. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 2]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till rapportering (10 min)
- Diskutera vad en rapport är och dess syften.
- Presentera olika typer av rapporter (exempelvis nyhetsrapport, forskningsrapport).
- Ge exempel på situationer där rapporter används.
- Fråga om elevernas erfarenheter av att läsa eller skriva rapporter.
- Struktur och innehåll (15 min)
- Gå igenom typisk struktur för en rapport: inledning, syfte, metod, resultat, och slutsatser.
- Visa exempel på rubriker och underrubriker.
- Diskutera hur man samlar information och källor för rapporten.
- Övning: Låt elever brainstorma rubriker för sina egna rapporter.
- Skrivövning (20 min)
- Ge eleverna en tid på 20 minuter att påbörja sina rapporter baserat på valda ämnen.
- Uppmuntra eleverna att fokusera på att strukturera sina tankar.
- Erbjud stöd och tips under skrivandet.
- Be några elever läsa sina inledningar högt för klassen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Rapportstruktur: Förståelsen för hur en rapport ska struktureras och varför denna struktur är viktig för att förmedla information tydligt.
- Källhantering: Lärdomar kring vikten av att referera till källor och ange dem korrekt i rapporter.
- Skrivteknik: Utveckla förmågan att uttrycka sig klart och koncist i skrift samt använda korrekt grammatik och stavning.
- Kritisk granskning: Utveckla förmågan att kritiskt granska innehållet i egna och andras texter.
- Presentationsförmåga: Förbereda sig för att kunna presentera och försvara sina rapporter muntligt.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Rapport | En skriftlig eller muntlig redovisa av fakta och händelser, ofta med en viss struktur. | Franska “rapport” som betyder återrapportera. |
| Källa | Ursprunget till information, ofta en publikation eller annan text. | Germanskt ursprung, relaterat till att ”gå tillbaka” till ursprunget. |
| Struktur | Hur något är uppbyggt eller organiserat. | Franska “structure”, som kommer från latinska “structura”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är syftet med att skriva en rapport, och hur kan det skilja sig från andra texttyper?
- B. Vilka utmaningar kan man stöta på när man samlar information för en rapport?
- C. Hur viktigt är det att ge korrekt källhänvisning, och vilka konsekvenser kan det få om man inte gör det?
Aktivitet
Eleverna ska gruppvis skapa en kort presentation av sina rapporter. Varje grupp ska välja en presenterande och en som antecknar frågor. Presentationen ska inkludera en sammanfattning av deras rapport samt information om hur de samlat in sina källor. Efter varje presentation ges tid för frågor och diskussion.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vad består en rapport av? | Inledning, syfte, metod, resultat, slutsatser. |
| Varför är källorna viktiga? | De ger trovärdighet och kan styrka argumenten i rapporten. |
| Vad är det första steget i rapportskrivande? | Val av ämne och research. |
| Hur bör en introduktion till en rapport se ut? | Den ska presentera ämnet och syftet med rapporten. |
| Vilken struktur bör en text ha för att vara lätt att följa? | Klart definierade sektioner med rubriker och underskrifter. |
| Vad kännetecknar en välskriven text? | Korrekt språkbruk och tydlig struktur. |
| Hur kan man förbättra sin skrivning? | Genom att läsa exempel och öva på olika texttyper. |
| Vad är skillnaden mellan en faktatext och en argumenterande text? | En faktatext informerar, medan en argumenterande text försöker övertyga. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort rapport på 2-3 sidor A4 där de beskriver ett intressant ämne de valt. I rapporten ska de inkludera en introduktion, syfte, metod och slutsatser. De ska också ange sina källor och förbereda sig för att presentera sin rapport vid nästa lektion.
Citat
“Skrivandet är en slags tänkande.” – Peter Elbow, 1998. Detta citat betonar vikten av skrivande som en form av reflektion och process. Under vår lektion kommer vi att se hur skrivande kan hjälpa oss att klargöra våra tankar och idéer.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.
“`