Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Skriva en personlig reflektion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Att skriva personliga texter med uttryck för egna åsikter, tankar och känslor. | Eleven skriver texter där tankar, åsikter och känslor uttrycks begripligt. Texten har en grundläggande struktur. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till personlig reflektion (10 min)
- Presentera syftet med lektionen.
- Ge exempel på vad en personlig reflektion kan vara.
- Diskutera skillnader mellan reflekterande och beskrivande texter.
- Ställ öppna frågor för att väcka elevernas tankar.
2. Genomgång av textstruktur (10 min)
- Förklara hur en personlig reflektion kan struktureras.
- Diskutera inledning, kropp och avslutning.
- Ge exempel på övergångar mellan olika tankar.
- Visa exempel på en skriven personlig reflektion.
3. Planering av egen reflektion (15 min)
- Låt eleverna brainstorma idéer till sin reflektion.
- Ha en kort diskussion i par om sina idéer.
- Vägled dem att välja ut en specifik händelse eller känsla att skriva om.
- Ge dem tid att skriva en första skiss av sin text.
4. Skriva och dela (15 min)
- Eleverna skriver sin reflektion utifrån skissen.
- Uppmuntra dem att tänka på språk och stil.
- Avsluta med att eleverna delar sina reflektioner i små grupper.
- Ha en kort diskussion där eleverna kan ge varandra feedback.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Personlig reflektion: Eleverna lär sig hur de kan uttrycka personliga tankar och känslor i skrift genom att reflektera över egna erfarenheter.
- Textstruktur: Lär ut vikten av att ha en tydlig struktur i sina texter med inledning, kropp och avslutning.
- Språklig variation: Eleverna tränar på att använda ett varierat språk och stilnivåer i sina texter.
- Feedback-teknik: Genom att ge och ta emot feedback lär sig eleverna att utveckla sin förmåga att skriva.
- Kreativt tänkande: Uppmuntra elevernas kreativitet och förmåga att tänka kritiskt kring sina egna upplevelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Reflektion | Att tänka tillbaka på något för att förstå det bättre. | Kommer från latinets reflexio, som betyder ’tillbakavändande’. |
Åsikt | En persons uppfattning eller tankar om ett ämne. | Kommer från franskans avis, som innebär ‘se’ eller ‘titta på’. |
Känsla | En emocional reaktion eller upplevelse hos en person. | Härstammar från fornnordiskans kynnsl, som betyder ‘att förenas’. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tror du skillnaden är mellan att reflektera och att bara återberätta en händelse?
- B. Hur påverkar dina känslor ditt sätt att skriva en personlig reflektion?
- C. Kan du ge ett exempel på en gång då du lärde dig något viktigt om dig själv genom att reflektera?
Aktivitet
Eleverna får i denna aktivitet möjlighet att skriva en personlig reflektion om en händelse som varit betydelsefull för dem. Efter att de skrivit sin text, kommer de att få läsa den för en klasskamrat som ger återkoppling. Detta ska hjälpa dem att se sin text ur ett nytt perspektiv och ge dem verktyg för att förbättra sina skrivkunskaper.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad var det viktigaste du lärde dig under lektionen? | … |
2. Vilken del av att skriva en personlig reflektion tyckte du var svårast? | … |
3. Hur kan feedback hjälpa dig att förbättra din text? | … |
4. Kan du ge ett exempel på en känsla du skulle vilja skriva om? | … |
5. Hur planerar du att utveckla din skrivförmåga framöver? | … |
6. Vilka situationer inspirerar dig mest att skriva? | … |
7. Varför är det viktigt att kunna uttrycka sina tankar skriftligt? | … |
8. Vad vill du få ut av att skriva personlig reflektioner? | … |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en personlig reflektion om en händelse eller känsla som har påverkat dem. Texten ska vara mellan 1-2 sidor A4 och fokusera på att uttrycka sina tankar, känslor och lärdomar från upplevelsen. Som alternativ kan de också skapa ett kreativa projekt där de illustrerar sin reflektion.
Citat
“Att skriva är att tänka på papper.” – David Baldacci, 2004. Citatet beskriver hur skrivandet kan hjälpa oss att konkretisera och förstå våra tankar och känslor, vilket är centralt för att förstå vad personlig reflektion handlar om.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.