Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Det förflutna och att beskriva händelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att introducera eleverna till att använda det förflutna i engelska, inklusive vanliga oregelbundna verb och hur man beskriver händelser. Genom att öva på att berätta om tidigare erfarenheter kommer eleverna att stärka sin berättarförmåga.
Kunskapskrav
Eleven kan använda de vanligaste oregelbundna verben i det förflutna och kan skapa förståeliga meningar för att beskriva tidigare händelser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av det förflutna (10 min)
- Förklara vad det förflutna är i engelska språket och varför det är viktigt.
- Introducera vanliga oregelbundna verb (ex. “go – went”, “have – had”, “see – saw”).
- Ge exempel om hur dessa verb används i meningar.
Formulera meningar i det förflutna (15 min)
- Visa eleverna hur man gör om meningar till det förflutna (ex. “I go to school” blir “I went to school”).
- Låt eleverna öva i par och skapa egna meningar i det förflutna med hjälp av listan över oregelbundna verb.
- Samla meningar och diskutera dem tillsammans i klassen.
Berättelseövning (15 min)
- Ge eleverna en uppgift att skriva ner en kort berättelse om något de gjorde förra helgen, med fokus på att använda det förflutna.
- Låt dem dela sina berättelser med en klasskamrat och ge varandra feedback på användningen av verb.
- Fråga några elever om att läsa sina berättelser högt för klassen.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vad de har lärt sig om det förflutna och hur man använder oregelbundna verb.
- Diskutera svårigheter och problem de stött på i uppgifterna.
- Ställ frågor som “Vilka verb tycker ni är svårast att komma ihåg och varför?”
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en “tidslinje” där de ritar upp viktiga händelser från sitt liv och skriver meningar om varje händelse i det förflutna. De ska illustrera sin tidslinje med bilder och dela den med klassen. Om du vill ha en detaljerad aktivitetsbeskrivning kan du skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vilka oregelbundna verb lärde vi oss idag?
- Svar: “Go – went”, “have – had”, “see – saw.”
- Hur förändras meningen “I see a movie” i det förflutna?
- Svar: “I saw a movie.”
- Ge ett exempel på en mening i det förflutna.
- Svar: “I played soccer yesterday.”
- Vad betyder det förflutna av verbet “to be”?
- Svar: “Was/Were.”
- Varför är det viktigt att kunna använda det förflutna?
- Svar: För att berätta om våra erfarenheter och händelser i vårt liv.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse om en händelse som var viktig för dem i det förflutna, där de använder minst fem oregelbundna verb. Berättelsen kan vara antingen en sann händelse eller fiktiv. Denna hemuppgift ger dem en chans att öva på att uttrycka sig snarare än reflektion. Om du vill ha en detaljerad hemuppgiftsbeskrivning kan du skriva “Hemuppgift”.
Citat
“The past cannot be changed. The future is yet in your power.” – Unknown
Detta citat påpekar vikten av att förstå och berätta om det förflutna, samtidigt som vi har makten att forma vår framtid.
Nästa lektion
För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på framtiden och hur man använder “will” för att uttrycka framtida händelser. Detta tema är relevant eftersom det hjälper eleverna att planera och uttrycka sina avsikter och drömmar. Om du vill ha en lektionsplanering för detta tema kan du skriva “Nästa”.