“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 3
Tema: Muntlig framställning: En bokrecension
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner, debatter och föredrag. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till bokrecension (10 min)
- Gå igenom vad en bokrecension är och dess syfte.
- Diskutera vikten av att ge en personlig åsikt och att motivera den.
- Förklara strukturen av en typisk bokrecension.
- Ge exempel på olika stillösningar i recensioner.
2. Genomgång av retoriska grepp (15 min)
- Förklara vad retoriska grepp är och hur de används i muntliga presentationer.
- Analysera exempel på bokrecensioner och identifiera retoriska grepp.
- Diskutera vilka effekter dessa grepp har på lyssnaren.
- Ge tips på hur eleverna kan använda dessa grepp i sina egna presentationer.
3. Förberedelse för presentationerna (15 min)
- Eleverna väljer böcker att recensera och börjar förbereda sina presentationer.
- Ställ frågor för att guida eleverna i deras förberedelser.
- Uppmuntra eleverna att tänka på sin målgrupp och hur de kan fånga deras intresse.
- Ge tid för eleverna att diskutera och ge varandra feedback.
4. Genomförande av bokrecensioner (10 min)
- Varje elev presenterar sin bokrecension.
- Främja en respektfull och engagerande publik genom att uppmuntra frågor och respons.
- Observera och anteckna för att ge konstruktiv feedback senare.
- Notera goda exempel och särskilda inslag i presentationerna som förtjänar beröm.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Bokrecensionens struktur: Att förstå hur en bokrecension är uppbyggd är centralt för att kunna framföra en välinformerad och intressant presentation. Detta inkluderar att känna till hur man inleder, lägger fram sina argument och avslutar sin recension med kraft.
- Retorik: Att använda olika retoriska grepp kan göra en presentation mer levande och engagerande. Att eleverna lär sig dessa grepp är avgörande för att fånga och hålla åhörarnas uppmärksamhet.
- Presentationsvärdering: Att ge och ta emot respons på presentationer är en viktig del av lärandeprocessen. Det lär eleverna att reflektera över sina prestationer och att förbättra sig inför framtiden.
- Publikens roll: Eleverna bör förstå att en presentation inte bara handlar om att tala, utan att också engagera publiken och interagera med dem genom frågor och feedback.
- Kreativitet i skrivande: Att uppmuntra kreativitet i hur de presenterar sina recensioner kommer ge dem möjlighet att uttrycka sina personligheter genom sina presentationer, vilket kan göra dem mer minnesvärda.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Bokrecension | En kritisk granskning av en bok som syftar till att ge en sammanfattning och bedömning av dess innehåll och stil. | Ursprung från latin ‘recensio’, vilket betyder granskning. |
Retorik | Konsten att effektivt använda språk för att påverka och övertyga. | Härstammar från grekiska ‘rhetorikē’, som syftar på talkonst. |
Argumentera | Att framföra skäl till stöd för eller emot en ståndpunkt. | Kommer från latin ‘arguere’, som betyder att påvisa eller bevisa. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan en bokrecension påverka en läsares beslut att läsa eller inte läsa en bok? Diskutera i grupper.
- B. Vad är skillnaden mellan att ge objektiv och subjektiv kritik i en recension? Vilket av dessa perspektiv är svårare att balansera?
- C. Hur påverkar författarens stil och val av språk sättet på vilket vi förstå deras berättelse? Vilken vikt bör detta ha i en recension?
Aktivitet
Be eleverna att dela upp sig i par och ge varandra feedback på sina bokrecensioner. De ska ge varandra konkreta tips på hur de kan förbättra sina presentationer och också föreslå retoriska grepp de kan använda. Efter detta moment får varje par presentera sin presentationsplan för klassen, vilket ger möjlighet för fler röster och fler perspektiv i klassens diskussioner.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är huvudsyftet med en bokrecension? | Att informera och övertyga andra om en bok. |
Nämn en viktig komponent i en framgångsrik muntlig presentation. | Att engagera publiken. |
Vilken roll har retoriska grepp i en presentation? | De hjälper till att göra presentationen mer övertygande och minnesvärd. |
Hur bör man hantera feedback på sin presentation? | Att ta emot feedback öppet och reflektera över hur man kan förbättra sig. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en skriftlig bokrecension av en bok de har läst. De ska redovisa sin recension i en strukturerad form med inledning, huvuddel och avslutning. Recensionen ska vara mellan 1000 och 1500 tecken lång. Detta ska hjälpa dem att förstärka sina muntliga presentationer och bli bekväma i att formulera sina tankar skriftligt.
Citat
“Böcker är de mest tysta och trogna vänner; de är det enklaste och mest beroendeframkallande sällskap, de erbjuder oss insikt och tröst.” – Mark Twain, 1894. Citatet understryker vikten av litteraturens roll i våra liv, vilket är centralt för att förstå den subjektivitet vi har i våra recensioner.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.
“`