Lektion. Åk. 4. Engelska – Berättande språkliga strukturer

Lektionsplanering

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Berättande språkliga strukturer – skriva en kort berättelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att träna eleverna i att skriva en sammanhängande berättelse med tydlig struktur, inklusive en inledning, händelseförlopp och avslutning. Eleverna kommer att använda tidigare lärdomar om verbtider, adjektiv och frågor för att skapa levande berättelser.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva sina egna berättelser med en tydlig struktur och använda varierat språk, inklusive adjektiv, verb i olika tidsformer och korrekta prepositioner.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättelsestruktur (10 min)

  • Förklara de grundläggande delarna av en berättelse: inledning, händelseförlopp och avslutning.
  • Ge exempel på hur man kan börja en berättelse på ett intressant sätt.
  • Diskutera vikten av att i berättelsen använda olika adjektiv och verbtider för att göra texten mer levande.

Brainstorming och planering (15 min)

  • Låt eleverna brainstorma idéer för sina berättelser. De kan välja att skriva om en verklig eller fiktiv händelse.
  • Be dem att planera sin berättelse genom att skriva ner en kort skiss (ex. huvudkaraktär, plats, viktiga händelser).
  • Gå runt i klassrummet för att ge stöd och feedback.

Skrivprocessen (15 min)

  • Eleverna ska börja skriva sina berättelser, fokusera på att inkludera de delar de diskuterat (inledning, händelseförlopp, avslutning) samt använda adjektiv och verb i olika tidsformer.
  • Se till att de också tänker på att göra sin text lätt att följa och intressant.

Avslutning och reflektionsfrågor (10 min)

  • Sammanfatta vad de har lärt sig om berättelser och viktigt språk att använda.
  • Diskutera vad som gör en berättelse intressant. Ställ frågor som “Vilka element gillade ni mest att arbeta med?”.

Aktivitet

Eleverna ska dela sina berättelser med en klasskamrat och ge varandra feedback på vad som fungerade bra samt förslag på förbättringar. De kan också välja ett par berättelser att läsa upp för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är de tre delarna av en berättelse?
    • Svar: Inledning, händelseförlopp, avslutning.
  • Hur kan vi göra våra berättelser mer intressanta?
    • Svar: Genom att använda adjektiv och olika verbformer.
  • Ge ett exempel på en tydlig inledning av en berättelse.
    • Svar: “Det var en mörk och stormig natt…”
  • Vad var den mest utmanande delen av att skriva er berättelse?
    • Svar: Varierar från elev till elev.
  • Hur kan feedback från en klasskamrat hjälpa dig att förbättra din berättelse?
    • Svar: För att få nya perspektiv och idéer.

Hemuppgift

Eleverna ska avsluta sina berättelser hemma och vara beredda att dela dem vid nästa lektion. Om de inte kan avsluta sin berättelse under den tilldelade tiden, ska de lämna in det som en hemuppgift. Hemuppgiften ger dem en chans att reflektera och finjustera sina texter.

Citat

“There is no greater agony than bearing an untold story inside you.” – Maya Angelou (1993)

Detta citat påminner oss om vikten av att dela våra berättelser och erfarenheter, vilket är centralt för att utöka vår kommunikationsförmåga.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på att presentera sina berättelser för klassen och diskutera berättande tekniker. Detta tema är relevant då det hjälper eleverna att bli mer självsäkra i sina muntliga färdigheter och ökar deras förmåga att ge och ta emot feedback från sina kamrater.


Modern Tillbaka-knapp