Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1a1. Analys av politiska ideologier. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a1

Tema: Analys av politiska ideologier

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU.
Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna.
Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter.
Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik.
De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
Folkrätten i väpnade konflikter. Den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter.
Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen.
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna.
I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation.
Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra enkla slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.

[Gy11, Samhällskunskap 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till politiska ideologier (10 min)
  • Definiera begreppet politisk ideologi.
  • Ge exempel på olika politiska ideologier, t.ex. liberalism, socialism och konservatism.
  • Diskutera syftet med politiska ideologier i samhället.
  • Fråga eleverna om de kan nämna några ideologiska skillnader de känner till.
2. Gruppdiskussion om politiska ideologier (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en politisk ideologi att diskutera.
  • Be dem identifiera kärnbudskap, styrkor och svagheter hos sin tilldelade ideologi.
  • Grupperna ska förbereda en kort presentation av sina diskussioner.
  • Varje grupp redovisar sina resultat för klassen.
3. Analys av politiska partiers plattformar (15 min)
  • Ge eleverna utdrag av olika politiska partiers valmanifest.
  • Diskutera hur dessa manifest och plattformar speglar de ideologier de representerar.
  • Be eleverna att analysera likheterna och skillnaderna mellan partiernas ideologier.
  • Reflektera över hur dessa ideologier påverkar beslut i samhället.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och låt eleverna ställa frågor.
  • Diskutera hur förståelsen av politiska ideologier kan påverka deras eget samhällsengagemang.
  • Avsluta med att fråga om någon har personliga åsikter kring ideologier de vill dela.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Politisk ideologi: Lär dig skillnaderna mellan olika politiska ideologier och hur de kan påverka samhället.
  • Demokratiska system: Förstå den roll som olika politiska uppfattningar spelar i demokratiska processer.
  • Aktuell politik: Studera hur politiska ideologier speglas i dagens politiska landskap och aktuella debatter.
  • Media och politik: Diskutera hur media kan påverka och forma politiska åsikter och ideologier.
  • Mänskliga rättigheter: Analysera hur olika ideologier påverkar respekten för mänskliga rättigheter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Ideologi En uppsättning av tankar och teorier som definierar en viss politisk program. Från grekiskans “idea” som betyder “föreställning” och “logia” som betyder “studie”.
Demokrati En styrelseform där makten utgår från folket, antingen direkt eller genom valda ombud. Från grekiskans “demos” som betyder “folk” och “kratos” som betyder “makt”.
Socialism En ideologi som förespråkar gemensamt ägande av produktionsmedel och en jämlik fördelning av resurser. Från latinets “socialis” som betyder “sällskaps-” eller “gemensam”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar din egen livserfarenhet hur du förstår politiska ideologier?
  • B. Kan en tredje väg mellan socialism och kapitalism vara en lösning? Vilka fördelar och nackdelar kan dessa idéer ha?
  • C. Hur kan dagens digitalisering förändra hur vi ser på och engagerar oss i olika politiska ideologier?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en affisch som representerar en specifik politisk ideologi. De ska inkludera viktiga symboler, historiska figurer och huvudidéer som förknippas med ideologin. Affischen ska presenteras vid lektionens slut, och klassen ska ge feedback samt diskutera de olika presentationerna.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är en politisk ideologi? En uppsättning av tankar och teorier som definierar en viss politisk program.
Ge exempel på tre politiska ideologier. Liberalism, socialism, konservatism.
Vad kännetecknar en demokrati? Att makten utgår från folket.
Hur kan politiska ideologier påverka ett samhälle? Genom att forma lagstiftning och politik.
Vad är syftet med att studera politiska ideologier? Att förstå hur de påverkar samhället och individer.
Vilken roll har media i politiska processer? Media kan påverka och forma politik och ideologier.
Hur kan samhällsengagemang kopplas till ideologier? Genom individer som identifierar sig med och agerar utifrån sina ideologiska värderingar.
Vilka mänskliga rättigheter är centrala i politiska ideologier? Rätt till liv, frihet och personlig säkerhet är grundläggande mänskliga rättigheter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats på 2-3 sidor om en av de politiska ideologier de diskuterat under lektionen. De ska beskriva ideologins grundläggande principer, dess historiska kontext och hur den påverkar dagens politik. Uppsatsen ska innefatta egna reflektioner och källor som stöder deras argument.

Citat

”Den som vet och kan, måste också våga.” – Albert Einstein, 1931. Detta citat knyter an till lektionen genom att påminna om vikten av att inte bara förstå politiska ideologier, utan också att ha modet att stå upp för sina åsikter och delta i det demokratiska samtalet.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×