Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Introduktion till mänskliga rättigheter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för mänskliga rättigheter och deras förmåga att analysera och resonera kring dessa i relation till samhället och individen.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. | Eleven visar grundläggande kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år antogs FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna?
- A) 1948
- B) 1966
- C) 1989
- Vilken rättighet omfattar yttrandefrihet?
- A) Rätten till liv
- B) Rätten till utbildning
- C) Rätten att uttrycka sina åsikter
- Enligt mänskliga rättigheter ska alla ha rätt till…
- A) arbete
- B) frihet från diskriminering
- C) tillgång till sociala medier
- Vad är syftet med mänskliga rättigheter?
- A) Att skydda statens intressen
- B) Att garantera individens frihet och rättigheter
- C) Att upprätthålla ordning
- Vilken organisation är ansvarig för att främja mänskliga rättigheter globalt?
- A) NATO
- B) FN
- C) EU
- Vem kan utkräva sina mänskliga rättigheter?
- A) Endast medborgare i ett land
- B) Alla människor
- C) Endast vuxna
- Vilken rättighet skyddar mot tortyr?
- A) Rätt till frihet
- B) Rätt till rättvis rättegång
- C) Rätt till liv
- Vad innebär rätten till privatliv?
- A) Rätten att skyddas mot olovlig övervakning
- B) Rätten att leva utan jobb
- C) Rätten att vara osynlig
- Vilken artikel i den allmänna förklaringen handlar om diskriminering?
- A) Artikel 1
- B) Artikel 2
- C) Artikel 3
- Vad handlar artikel 19 om i den allmänna förklaringen?
- A) Rätten till utbildning
- B) Rätten till yttrandefrihet
- C) Rätten till arbete
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som gäller för alla människor | Rättigheter som bara gäller medborgare | Rättigheter som skyddar statens intressen |
Diskriminering | Behandling av en person på ett orättvist sätt | Rättvisa och lika möjligheter för alla | Att ge fördelar till vissa grupper |
Yttrandefrihet | Rätten att uttrycka sina åsikter | Rätten att vara tyst | Rätten att censurera andra |
Rättvisa | Att ge lika behandling till alla | Att belöna vissa personer mer än andra | Att straffa alla lika hårt |
FN | Internationell organisation för samarbete | Militär allians | En statlig myndighet |
Folkrätt | Rättsområde som gäller internationella relationer | Rättsområde för inhemska lagar | Rättighet som gäller endast i krig |
Kollektiva rättigheter | Rättigheter som tillhör grupper | Rättigheter som bara tillhör individer | Rättigheter som kan avtalas bort |
Rättssäkerhet | Skyddet av individers rättigheter i rättssystemet | Rätt att döma utan bevis | Rätt att strunta i lagarna |
Integritet | Skydd av privatliv och personlig information | Öppenhet om alla personliga uppgifter | Att dela all sin information med andra |
Solidaritet | Gemensamt ansvar och stöd för varandra | Att tänka på sig själv först | Att strunta i andra människors behov |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur mänskliga rättigheter kan påverka en individs liv. Ge exempel på specifika rättigheter och deras betydelse.
- Resonera kring hur olika kulturer kan tolka mänskliga rättigheter. Vilka utmaningar kan uppstå?
- Hur kan vi som individer bidra till att främja mänskliga rättigheter i vårt samhälle? Ge konkreta exempel.
- Vilka är de största hoten mot mänskliga rättigheter idag, och hur kan dessa bekämpas?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 16 (inklusive 8 poäng från resonerande frågor) |
D | 50% | 28 (inklusive 14 poäng från resonerande frågor) |
C | 70% | 38 (inklusive 19 poäng från resonerande frågor) |
B | 80% | 46 (inklusive 23 poäng från resonerande frågor) |
A | 90% | 49 (inklusive 25 poäng från resonerande frågor) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna