Prov. Samhällskunskap 1a1. Introduktion till mänskliga rättigheter. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a1

Tema: Introduktion till mänskliga rättigheter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för mänskliga rättigheter och deras förmåga att analysera och resonera kring dessa i relation till samhället och individen.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. Eleven visar grundläggande kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket år antogs FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna?
    • A) 1948
    • B) 1966
    • C) 1989
  2. Vilken rättighet omfattar yttrandefrihet?
    • A) Rätten till liv
    • B) Rätten till utbildning
    • C) Rätten att uttrycka sina åsikter
  3. Enligt mänskliga rättigheter ska alla ha rätt till…
    • A) arbete
    • B) frihet från diskriminering
    • C) tillgång till sociala medier
  4. Vad är syftet med mänskliga rättigheter?
    • A) Att skydda statens intressen
    • B) Att garantera individens frihet och rättigheter
    • C) Att upprätthålla ordning
  5. Vilken organisation är ansvarig för att främja mänskliga rättigheter globalt?
    • A) NATO
    • B) FN
    • C) EU
  6. Vem kan utkräva sina mänskliga rättigheter?
    • A) Endast medborgare i ett land
    • B) Alla människor
    • C) Endast vuxna
  7. Vilken rättighet skyddar mot tortyr?
    • A) Rätt till frihet
    • B) Rätt till rättvis rättegång
    • C) Rätt till liv
  8. Vad innebär rätten till privatliv?
    • A) Rätten att skyddas mot olovlig övervakning
    • B) Rätten att leva utan jobb
    • C) Rätten att vara osynlig
  9. Vilken artikel i den allmänna förklaringen handlar om diskriminering?
    • A) Artikel 1
    • B) Artikel 2
    • C) Artikel 3
  10. Vad handlar artikel 19 om i den allmänna förklaringen?
    • A) Rätten till utbildning
    • B) Rätten till yttrandefrihet
    • C) Rätten till arbete

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Mänskliga rättigheter Rättigheter som gäller för alla människor Rättigheter som bara gäller medborgare Rättigheter som skyddar statens intressen
Diskriminering Behandling av en person på ett orättvist sätt Rättvisa och lika möjligheter för alla Att ge fördelar till vissa grupper
Yttrandefrihet Rätten att uttrycka sina åsikter Rätten att vara tyst Rätten att censurera andra
Rättvisa Att ge lika behandling till alla Att belöna vissa personer mer än andra Att straffa alla lika hårt
FN Internationell organisation för samarbete Militär allians En statlig myndighet
Folkrätt Rättsområde som gäller internationella relationer Rättsområde för inhemska lagar Rättighet som gäller endast i krig
Kollektiva rättigheter Rättigheter som tillhör grupper Rättigheter som bara tillhör individer Rättigheter som kan avtalas bort
Rättssäkerhet Skyddet av individers rättigheter i rättssystemet Rätt att döma utan bevis Rätt att strunta i lagarna
Integritet Skydd av privatliv och personlig information Öppenhet om alla personliga uppgifter Att dela all sin information med andra
Solidaritet Gemensamt ansvar och stöd för varandra Att tänka på sig själv först Att strunta i andra människors behov

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur mänskliga rättigheter kan påverka en individs liv. Ge exempel på specifika rättigheter och deras betydelse.
  2. Resonera kring hur olika kulturer kan tolka mänskliga rättigheter. Vilka utmaningar kan uppstå?
  3. Hur kan vi som individer bidra till att främja mänskliga rättigheter i vårt samhälle? Ge konkreta exempel.
  4. Vilka är de största hoten mot mänskliga rättigheter idag, och hur kan dessa bekämpas?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 16 (inklusive 8 poäng från resonerande frågor)
D 50% 28 (inklusive 14 poäng från resonerande frågor)
C 70% 38 (inklusive 19 poäng från resonerande frågor)
B 80% 46 (inklusive 23 poäng från resonerande frågor)
A 90% 49 (inklusive 25 poäng från resonerande frågor)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp