Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1a1. Media och opinionsbildning. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a1

Tema: Media och opinionsbildning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkan i olika system och på olika nivåer. Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. Eleven redogör översiktligt för mediernas utveckling, mediesituationen idag och mediernas roll i samhället. Dessutom redogör eleven översiktligt för sambandet mellan mediernas roll och demokratins utveckling samt drar enkla slutsatser om hur medier påverkar samhället. Eleven kan redogöra för lagar och etiska regler inom medieområdet och deras betydelse.

[Gy11, Samhällskunskap 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kursinnehållet (10 min)
  • Presentera temat media och opinionsbildning.
  • Diskutera vikten av medborgarengagemang.
  • Introducera syftena med kursen.
  • Ge exempel på aktuella frågor.
  • Besvara eventuella frågor.
2. Genomgång av centrala begrepp (15 min)
  • Definiera viktiga termer som opinionsbildning och media.
  • Ge exempel på olika medier och deras funktioner.
  • Diskutera hur medier kan påverka åsikter.
  • Presentera olika typer av opinionsbildare.
  • Diskutera skillnader mellan traditionella och digitala medier.
3. Gruppdiskussion om mediepåverkan (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge dem att diskutera.
  • Fråga hur olika medier påverkar deras egna värderingar.
  • Uppmana dem att ge exempel på medieinnehåll som påverkade dem.
  • Avsluta med att låta grupperna dela med sig av sina tankar.
  • Stötta upprätthållandet av en öppen diskussion.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Sammanfatta lektionen utifrån gruppernas diskussioner.
  • Ställ frågor om vad de lärt sig.
  • Diskutera vikten av källkritik i mediekonsumtion.
  • Ge eleverna en hemuppgift relaterad till ämnet.
  • Avsluta med att uppmuntra fortsatt diskussion hemma.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Opinionsbildning: Processen genom vilken individer eller grupper försöker påverka allmänheten och beslutsfattande. Denna process innefattar både strategier och metoder för att sprida idéer.
  • Dollarthreat: Hur kostnaderna för informationsspridning i dagens samhälle påverkar mediers representation av olika frågor. Analysera hur ekonomiska intressen direkt påverkar nyhetsrapporteringen.
  • Källkritik: Betydelse av att kritiskt granska information och dess ursprung för att förstå dess trovärdighet. Träna på att analysera vilka källor som används i media.
  • Digitaliseringen: Hur utvecklingen av digitala medier och plattformar påverkar informationsspridning och opinionsbildning.
  • Mänskliga rättigheter: Diskutera hur media rapporterar om och påverkar kunskapen om mänskliga rättigheter och hur individer kan agera för att skydda dem.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Opinionsbildning Processen där individer/ grupper försöker påverka opinion och beslutsfattande. Ordets ursprung är “opinion” från latinets “opinari” vilket betyder “att tro” eller “att tycka”.
Media Plattformar för informationsspridning, såsom TV, tidningar och internet. Kommer från latinets “medium” vilket betyder “ett medel” eller “en väg”.
Källkritik Granskning och värdering av källor för att bedöma deras trovärdighet. Kommer från “källa”, som på latin är “aqua”, vilket syftar på ursprunget av information.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar digitaliseringen vårt sätt att ta del av nyheter och fakta? Är det mer positivt eller negativt?
  • B. Vilken roll spelar sociala medier i opinionsbildning? Kan de förändra hur vi tycker och agerar?
  • C. Hur kan man som medborgare påverka beslutsfattande genom media? Ge exempel på framgångsrika kampanjer.

Aktivitet

Under lektionen ska eleverna skapa en egen kampanj för en samhällsfråga de brinner för. De ska välja en fråga, definiera sin målgrupp och sedan utforma ett mediebudskap som kan spridas via sociala medier. Kampanjen ska innehålla en kort video, ett blogginlägg eller ett inlägg på sociala medier. Eleverna ska presentera sina kampanjer för klassen och diskutera vilka medel de skulle använda för att nå ut maximalt.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är opinionsbildning? Opinionsbildning är en process där individer och grupper försöker påverka allmänheten och beslutsfattande.
Vilka media påverkar oss mest? Sociala medier, traditionella nyhetskanaler och digitala plattformar.
Vad är källkritik? Källkritik handlar om att granska och värdera källor för att avgöra deras trovärdighet.
Hur kan vi påverka via media? Genom att dela information, delta i debatter och stödja kampanjer.
Vad innebär mediepolitiska beslut? Beslut som påverkar hur media fungerar och opererar inom samhället.
Vad är en kampanj? En organiserad insats för att påverka opinionen kring en specifik fråga.
Vilka är nycklarna till effektiv opinionsbildning? Att förstå sin målgrupp, använda rätt plattform och formulera sitt budskap tydligt.
Hur kan vi använda digitala medier ansvarsfullt? Genom att vara medveten om källor och alltid värdera information innan den delas.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats på 2-3 sidor där de analyserar en aktuell mediediskussion. De ska diskutera hur olika medier har belyst denna fråga, vilken påverkan det kan ha haft på allmänheten samt hur opinionsbildning kan se ut i detta sammanhang. Reflektera också över sin egen hållning och mediekonsumtion relaterad till ämnet.

Citat

”Media is the message.” – Marshall McLuhan, 1964. Detta citat betonar vikten av mediets form och hur det påverkar innehållet. Det kopplar an till lektionen genom att vi diskuterar hur olika medier formar vår förståelse av samhällsfrågor.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp