Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Arbetsmarknad och ekonomi
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Arbetsmarknad och ekonomi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom arbetsmarknadens och ekonomins strukturer, samt deras förmåga att analysera samhällsfrågor kopplade till dessa teman.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden. | Eleven kan ge exempel på betydelsen av arbetsmarknadens parter för samhällsutvecklingen. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken funktion har facket i Sverige?
- A) Att reglera löner
- B) Att förhandla om arbetsvillkor
- C) Att erbjuda försäkringar
- Vad menas med begreppet “arbetsmarknad”?
- A) Den plats där arbetstagare och arbetsgivare möts
- B) En marknad för varor och tjänster
- C) En typ av aktiemarknad
- Vilken lag reglerar anställningsskyddet i Sverige?
- A) Diskrimineringslagen
- B) Lagen om anställningsskydd
- C) Arbetsmiljölagen
- Vad betyder “kollektivavtal”?
- A) Ett avtal mellan staten och arbetsgivare
- B) Ett avtal mellan fackföreningar och arbetsgivare
- C) Ett avtal som gäller alla anställda i ett företag
- Vilken roll spelar staten i arbetsmarknaden?
- A) Ingen roll
- B) Reglerar och övervakar arbetsmarknaden
- C) Anställer alla medborgare
- Vilka är de vanligaste orsakerna till arbetslöshet?
- A) Teknologiska förändringar
- B) Ökad efterfrågan
- C) Låga löner
- Vad är skillnaden mellan ekonomisk tillväxt och lågkonjunktur?
- A) Lågkonjunktur innebär ökad tillväxt
- B) Ekonomisk tillväxt innebär ökad produktion
- C) Lågkonjunktur innebär ökade arbetsvillkor
- Vilket av följande är en konsekvens av globalisering?
- A) Ökade handelshinder
- B) Förbättrade internationella relationer
- C) Ökad arbetslöshet i utvecklade länder
- Vad innebär “flexibilisering” på arbetsmarknaden?
- A) Ökad trygghet för anställda
- B) Mer tillfälliga anställningar
- C) Inga förändringar i anställningsskyddet
- Vad kan påverka en individs lön?
- A) Utbildning och erfarenhet
- B) Kön och etnicitet
- C) Båda ovanstående
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Arbetslöshet | Ingen anställning | Jobbgaranti | Ökad efterfrågan |
Kollektivavtal | Avtal mellan fack och arbetsgivare | Individuella avtal | Statligt avtal |
Ekonomisk tillväxt | Ökning av produktionen | Ökning av arbetslösheten | Stabilisering av priser |
Globalisering | Ökad internationell handel | Minskad lokal produktion | Stängda gränser |
Flexibilisering | Fast anställning | Tillfälliga anställningar | Ökad trygghet |
Arbetsmarknadsparter | Staten och medborgarna | Arbetsgivare och fackföreningar | Privat och offentlig sektor |
Digitalisering | Övergång till digitala verktyg | Minskad användning av teknik | Ökad fysisk arbetskraft |
Arbetsmiljö | Fysisk och psykosocial arbetsmiljö | Enbart fysisk arbetsmiljö | Enbart psykosocial arbetsmiljö |
Privat ekonomi | Individens ekonomi | Statens ekonomi | Företags ekonomi |
Sysselsättning | Att ha ett jobb | Att vara arbetslös | Att utbilda sig |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur digitalisering påverkar arbetsmarknaden idag. Vilka utmaningar och möjligheter skapar det för arbetstagare och arbetsgivare?
- Reflektera över hur arbetslöshet kan påverka en individ på olika sätt, både ekonomiskt och socialt. Vilka åtgärder kan vidtas för att motverka dessa negativa effekter?
- Analys av hur arbetsmarknadens parter, som fackföreningar och arbetsgivare, samverkar för att skapa en rättvis och hållbar arbetsmarknad. Vilka intressen har de och hur påverkar dessa samverkan?
- Resonera kring skillnaderna mellan privat och offentlig sektor i relation till anställningar och arbetsvillkor. Vilka faktorer påverkar dessa skillnader?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (%) | Poäng (antal) |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna