Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Sveriges grundlagar
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges grundlagar och deras förmåga att förstå och analysera hur dessa lagar påverkar samhället och individens rättigheter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Sveriges grundlagar samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag. | Eleven kan ge exempel på hur religion och politik kan interagera samt beskriver sambandet mellan religionsfrihet och mänskliga rättigheter. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en av Sveriges grundlagar?
- A) Regeringsformen
- B) Lag om offentlig upphandling
- C) Förvaltningslagen
- Vad reglerar tryckfrihetsförordningen?
- A) Rätten att publicera information
- B) Skyddet för privatlivet
- C) Valprocedurer
- Vilken grundlag handlar om skyddet av mänskliga rättigheter?
- A) Regeringsformen
- B) Yttrandefrihetsgrundlagen
- C) Successionsordningen
- Vad krävs för att ändra en grundlag?
- A) Två riksdagsbeslut med mellanliggande val
- B) Enligt regeringsbeslut
- C) Folkomröstning
- Vad innebär maktdelning?
- A) Att makten är koncentrerad till en myndighet
- B) Att makten fördelas mellan olika institutioner
- C) Att medborgarna har fullständig makt
- Vilket organ har rätt att stifta lagar i Sverige?
- A) Regeringen
- B) Riksdagen
- C) Högsta domstolen
- Vad står EU för?
- A) Europeiska unionen
- B) Enhetliga unionen
- C) Europakommissionen
- Vilken av följande är en mänsklig rättighet?
- A) Rätt till utbildning
- B) Rätt till arbete
- C) Rätt till bil
- Vilket år antogs den svenska grundlagen?
- A) 1809
- B) 1974
- C) 1945
- Vad innebär yttrandefrihet?
- A) Rätten att uttrycka sina åsikter utan censur
- B) Rätten att skriva vilken lag som helst
- C) Rätten att få betalt för sina åsikter
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Demokrati | Styrning av folket | Styrning av en kung | Att inte rösta |
Riksdag | Den svenska regeringen | Folkliga möten | Lagstiftande församling |
Grundlag | En vanlig lag | Lag som kan ändras lätt | Lag som skyddar medborgarnas rättigheter |
Yttrandefrihet | Rätt till att kritisera myndigheter | Att tysta kritik | Rätt till att framföra åsikter om sport |
Rättsskipning | Att döma i brottmål | Att styra i ett land | Att fatta politiska beslut |
Folkrätt | Regler för internationella relationer | Regler inom ett land | Regler för privata företag |
Medborgarskap | Rättighet att bo i ett land | Att vara statslös | En borgerlig skyldighet |
Lagstiftning | Processen för att skapa lagar | Övervakning av brott | Att följa lagar |
Rättigheter | Vad som är tillåtet enligt lag | Regler för företag | Privata avtal |
Skydd | Att hålla något i säkerhet | Att förlora något | Att vara osäker |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur Sveriges grundlagar skyddar medborgarnas rättigheter. Ge exempel på konkreta situationer där detta är relevant.
- Reflektera över hur demokratins funktion påverkas av lagarna. Vilka konsekvenser kan uppstå om lagarna inte följs?
- Hur kan medborgarna påverka lagstiftningen i Sverige? Vilka verktyg har de tillgång till?
- Analys av yttrandefrihetens betydelse i dagens samhälle. Vilka risker och möjligheter finns det?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (antal rätt) | Procent (%) |
---|---|---|
E | 17 (30%) | 30% |
D | 22 (40%) | 40% |
C | 29 (52%) | 52% |
B | 38 (69%) | 69% |
A | 50 (90%) | 90% |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna