Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a1

Tema: Miljö och hållbarhet: Grunderna

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om miljö och hållbarhet. Eleverna ska få möjlighet att visa sin förståelse för centrala begrepp, samt att diskutera och analysera frågor rörande hållbar utveckling i samhällskunskapens kontext.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan.Eleven beskriver översiktligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande alternativ beskriver hållbar utveckling?
    • A) Enbart ekonomisk tillväxt
    • B) En balans mellan ekonomi, miljö och social rättvisa
    • C) Att utnyttja naturresurser utan begränsningar
  2. Vad innebär begreppet ekologiskt fotavtryck?
    • A) Den mängd koldioxid som en individ släpper ut
    • B) Den yta som krävs för att producera och absorbera avfall från en persons konsumtion
    • C) Antalet träd som planteras varje år
  3. Vilken av följande är en förnybar energikälla?
    • A) Olja
    • B) Solenergi
    • C) Kol
  4. Vad är syftet med FN:s globala mål för hållbar utveckling?
    • A) Att öka den globala befolkningen
    • B) Att eliminera fattigdom, ojämlikhet och skydda planeten
    • C) Att främja snabb ekonomisk tillväxt
  5. Vilket av följande är ett exempel på en icke-förnybar resurs?
    • A) Vatten
    • B) Vindkraft
    • C) Naturgas
  6. Vad betyder termen “cirkulär ekonomi”?
    • A) En ekonomi baserad på oändlig tillväxt
    • B) En ekonomi där resurser används och återanvänds för att minimera avfall
    • C) En ekonomi där allt produceras lokalt
  7. Vad är en ekosystemtjänst?
    • A) Tjänster som erbjuds av ekosystem till människor
    • B) En typ av miljöskydd
    • C) En ekonomisk transaktion mellan företag
  8. Hur kan individer bidra till hållbar utveckling?
    • A) Genom att öka sin konsumtion
    • B) Genom att minska avfall och återvinna
    • C) Genom att använda mer energi
  9. Vilken av följande lagar handlar om skydd av miljön?
    • A) Miljöbalken
    • B) Arbetsmiljölagen
    • C) Skollagen
  10. Vad innebär “grön ekonomi”?
    • A) En typ av ekonomi som inte påverkar miljön
    • B) En ekonomi som främjar hållbar utveckling genom att minska miljöpåverkan
    • C) En ekonomi som enbart fokuserar på gröna produkter

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Hållbar utvecklingEkonomisk tillväxt utan begränsningarEn balans mellan miljö, ekonomi och social rättvisaÖkad konsumtion av resurser
Ekologiskt fotavtryckYtan av marken en person behöverMängden koldioxid en individ släpper utYtan som behövs för att stödja en persons livsstil
Förnybar resursEn resurs som kan ta slutEn resurs som aldrig tar slutEn resurs som kan återanvändas
Cirkulär ekonomiEn ekonomi utan avfallEn ekonomi med konstant tillväxtEn ekonomi som enbart fokuserar på lokal produktion
EkosystemtjänsterTjänster som endast ges av växterFördelar som människor får från naturenTjänster erbjudna av företag
Grön ekonomiEn ekonomi utan miljöpåverkanEn ekonomi som motsätter sig miljöskyddEn ekonomi som strävar efter hållbar utveckling
KlimatförändringarFörändringar i vädret över tidFörändringar som enbart påverkar havetFörändringar som inte påverkar miljön
Förnybar energiEnergi som tar slutEnergi som kan återanvändasEnergi som inte kan produceras igen
Biologisk mångfaldAntal olika arter i ett ekosystemAntal träd i en skogAntal individer i en art
MiljömärkningAtt märka produkter för att öka försäljningAtt visa att en produkt är miljövänligAtt inte informera om produkten

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur individuella val kan påverka hållbar utveckling. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
  2. Hur kan företag bidra till en mer hållbar framtid? Vilka ansvar har de gentemot samhället?
  3. Reflektera över betydelsen av internationella samarbeten för att uppnå hållbar utveckling. Vilka exempel finns det?
  4. Analysera hur konsumtionsvanor i det moderna samhället påverkar miljön. Vad kan göras för att förändra dessa vanor?

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(15)
D50%(25)
C70%(35)
B80%(40)
A90%(45)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna