Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Internationella organisationer: FN
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om internationella organisationer, med särskilt fokus på FN:s roll och funktioner i det globala samhället. Provets utformning syftar till att testa elevernas förmåga att analysera och reflektera över samhällsfrågor kopplade till FN:s arbete.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Internationella organisationers funktion och betydelse för globala frågor. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad står FN för?
- A) Förenta Nationerna
- B) Federal Nation
- C) Förbund av Nationer
- Vilket år grundades FN?
- A) 1945
- B) 1950
- C) 1960
- Hur många medlemsländer har FN?
- A) 193
- B) 200
- C) 180
- Vilken av följande frågor hanterar FN?
- A) Internationell handel
- B) Utbildning
- C) Klimatförändringar
- Vad är en av FN:s huvuduppgifter?
- A) Att skapa fred
- B) Att ge ut pengar
- C) Att styra länder
- Vad heter FN:s högsta beslutande organ?
- A) Generalförsamlingen
- B) Säkerhetsrådet
- C) Ekonomiska och sociala rådet
- Vilket organ ansvarar för att upprätthålla internationell fred och säkerhet?
- A) Generalförsamlingen
- B) Säkerhetsrådet
- C) Internationella domstolen
- Vad syftar FN:s barnfond (UNICEF) till att göra?
- A) Förespråka barns rättigheter
- B) Ge ut böcker
- C) Utveckla teknik
- Vilken av följande konventioner arbetar FN med?
- A) Konventionen om barnets rättigheter
- B) Konventionen om mänskliga rättigheter
- C) Båda ovanstående
- Vad kallas FN:s arbete för att förebygga konflikter?
- A) Fredsbevarande
- B) Konfliktlösning
- C) Diplomati
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Multilateralism | En samarbetsform mellan två länder | En samarbetsform mellan flera länder | En form av handel |
Kyotoavtalet | En överenskommelse om att minska koldioxidutsläpp | En avtalsform för handel | En säkerhetsåtgärd |
Humanitära insatser | Åtgärder för att hjälpa dem som drabbats av en kris | Ekonomiska stödprogram | Militär intervention |
Resolut | En milstolpe i FN:s historia | Ett beslut från FN | En typ av ekonomi |
Fredsbevarande styrkor | Militär styrka som ska upprätthålla fred | Polisstyrka i ett land | En diplomatisk styrka |
Human Rights | Rättigheter som alla människor ska ha | Rättigheter för enskilda länder | Rättigheter som kan begränsas |
Agenda 2030 | En plan för global utveckling | En ny handelsavtal | En säkerhetsstrategi |
Internationell rätt | Regler som gäller mellan stater | Nationella lagar | Privaträttsliga regler |
Refugees | Människor som flyttat från ett land | Människor som söker skydd i ett annat land | Personer som arbetar för FN |
Demokrati | En styrelseform där folket bestämmer | En form av absolut monarki | En typ av diktatur |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera FN:s roll i dagens värld. Hur har den utvecklats sedan grundandet 1945?
- Vilka utmaningar står FN inför idag i sin strävan att upprätthålla fred och säkerhet?
- Reflektera över hur internationella avtal och konventioner kan påverka nationell politik. Ge konkreta exempel.
- Hur kan individer och samhällen bidra till FN:s arbete och de globala målen?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (25) |
C | 60% | (30) |
B | 80% | (35) |
A | 90% | (45) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna