Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1a2
Tema:
Hållbar utveckling: Globala mål
Syfte
Provets syfte är att bedöma elevernas förståelse för hållbar utveckling och globala mål, samt deras förmåga att analysera och diskutera de samhällsfrågor som rör dessa teman.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Hållbar utveckling och dess olika dimensioner, exempelvis ekologisk, ekonomisk och social. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är ett av FN:s globala mål?
- A) Minska fattigdom
- B) Öka koldioxidutsläpp
- C) Främja krig
- Vad syftar hållbar utveckling till?
- A) Att tillgodose behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter
- B) Att maximera vinster på kort sikt
- C) Att öka befolkningen
- Vilken organisation ansvarar för att följa upp de globala målen?
- A) NATO
- B) FN
- C) EU
- Vilket av följande är en dimension av hållbar utveckling?
- A) Ekologisk
- B) Politisk
- C) Teknologisk
- Vad innebär begreppet “ekosystemtjänster”?
- A) Tjänster som erbjuds av företag
- B) Fördelar som människor får från ekosystem
- C) Offentliga tjänster
- Vad innebär “konsumtion” i hållbarhetskontext?
- A) Att köpa och använda resurser
- B) Att minska produktionen
- C) Att spara alla resurser
- Vilken av följande faktorer påverkar hållbar utveckling mest?
- A) Utbildning
- B) Underhållning
- C) Mode
- Vilket av följande är ett exempel på en förnybar resurs?
- A) Olja
- B) Solenergi
- C) Kol
- Vad är en av de största utmaningarna för hållbar utveckling?
- A) Överskott av resurser
- B) Klimatförändringar
- C) Överproduktion av mat
- Vad syftar Agenda 2030 till?
- A) Att avskaffa alla lagar
- B) Att uppnå hållbar utveckling
- C) Att öka krig
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Hållbar utveckling | En metod för att öka produktionen | En utveckling som tillgodoser nuvarande och framtida behov | En plan för att öka konsumtionen |
| Globala mål | Lokala policyer för städer | Internationella mål för hållbarhet | Regler för privata företag |
| Ekosystem | En typ av ekonomi | En gemenskap av organismer och deras miljö | En plats för handel |
| Klimatförändringar | Förändringar i lokala vädermönster | Årliga cykler av väder | Global uppvärmning och förändringar i vädermönster |
| Resursanvändning | Användning av pengar | Användning av naturliga resurser | Utnyttjande av mänskliga resurser |
| Fattigdom | Brister i resurser och livsnivå | Överskott av rikedom | En typ av välstånd |
| Social hållbarhet | Rikedom och makt | Att skapa rättvisa och jämlikhet i samhället | En typ av social interaktion |
| Ekonomisk hållbarhet | Att öka vinster | Att skapa långsiktiga ekonomiska system | Att minska kostnader |
| Miljöhot | Naturliga katastrofer | Faktorer som skadar miljön | Regler för miljövård |
| Agenda 2030 | En plan för att öka krig | En global plan för hållbar utveckling | En lista med lagar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur hållbar utveckling kan påverka våra framtida generationer. Vilka val kan vi göra idag för att säkerställa en bättre framtid?
- Reflektera över de tre dimensionerna av hållbarhet (ekologisk, social och ekonomisk). Hur hänger de ihop och varför är det viktigt att beakta dem tillsammans?
- Vilka konkreta exempel på globala mål kan du ge, och hur kan dessa mål bidra till att minska fattigdom och ojämlikhet i världen?
- Diskutera vikten av individens roll i arbetet för hållbar utveckling. Hur kan vi som individer påverka förändringar på samhällsnivå?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng (inom parentes) |
|---|---|---|
| E | 30% | 16 (15) |
| D | 50% | 27 (25) |
| C | 60% | 33 (30) |
| B | 80% | 44 (40) |
| A | 90% | 50 (45) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna