Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Analys av nyhetsrapportering
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och kritiskt granska nyhetsrapportering. Det handlar om att förstå hur olika perspektiv kan påverka presentationen av nyheter, samt att kunna tillämpa samhällsvetenskapliga begrepp och metoder i sin analys.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande medier är bäst på att ge objektiv nyhetsrapportering?
- A) Nyhetsbloggar
- B) Statlig television
- C) Sociala medier
- Vad kännetecknar en kvalitativ nyhetskälla?
- A) Den är baserad på personliga åsikter
- B) Den har flera källor
- C) Den är lätt att förstå
- Vad betyder källkritik?
- A) Att kritisera källor
- B) Att bedöma källors trovärdighet
- C) Att samla källor
- Hur kan nyhetsrapportering påverka opinionen?
- A) Genom att förmedla fakta
- B) Genom att skapa känslor
- C) Genom att ge underhållning
- I vilken typ av media är det vanligast att hitta sensationsnyheter?
- A) Facktidningar
- B) Dagstidningar
- C) Tabloider
- Vad innebär det att “granska nyheter”?
- A) Att läsa dem snabbt
- B) Att analysera och ifrågasätta dem
- C) Att dela dem på sociala medier
- Vilket av följande är en fördel med digital nyhetsrapportering?
- A) Den är alltid gratis
- B) Den kan nå en bredare publik
- C) Den är alltid objektiv
- Vad kan man göra för att förbättra sin nyhetskonsumtion?
- A) Bara läsa en källa
- B) Jämföra flera källor
- C) Lita på sina vänner
- Vilken funktion har redaktören i en nyhetsredaktion?
- A) Att skriva nyheterna
- B) Att godkänna och redigera innehållet
- C) Att sälja annonser
- Hur kan man se att en nyhetsartikel är välgrundad?
- A) Den är lång
- B) Den har referenser och källor
- C) Den är populär på sociala medier
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Källkritik | Att kritisera medier | Att bedöma en källas trovärdighet | Att samla in källor |
Nyhetsvärdering | Att bedöma nyheternas kvalitet | Att dela nyheter | Att skriva artiklar |
Opinionsbildning | Att påverka människors åsikter | Att samla på åsikter | Att skriva ledare |
Propaganda | Att sprida objektiv information | Att påverka åsikter med ensidig information | Att informera om olika åsikter |
Mediekonsumtion | Hur mycket media man ser | Hur man använder media | Vad man betalar för media |
Redaktion | Arbetsgrupp på en tidning | En typ av artikel | En nyhetskanal |
Intervju | En slags nyhetsartikel | En samtalsform för att få information | En typ av reklam |
Clickbait | En metod för att öka klick på artiklar | En sorts journalistik | En typ av nyhetsbrev |
Sociala medier | Plattformar för att dela artiklar | En typ av nyhetskälla | En plats för att handla |
Publicering | Att sprida nyheter | Att skriva artiklar | Att skapa en tidning |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Hur kan nyhetsrapportering bidra till samhällsförändringar? Ge exempel och diskutera.
- Vilka etiska överväganden bör journalister ha i åtanke när de rapporterar om känsliga ämnen?
- Analys av en specifik nyhetsartikel: hur presenterar den ämnet? Vilka perspektiv lyfts fram?
- Diskutera skillnaden mellan traditionell nyhetsrapportering och nyhetsrapportering på sociala medier. Vilka för- och nackdelar har de olika medierna?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 40% | (22) |
C | 50% | (28) |
B | 70% | (39) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna