Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Migrationens effekter på samhället
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för migrationens effekter på samhället samt deras förmåga att kritiskt analysera och resonera kring samhällsfrågor relaterade till migration. Provets utformning syftar till att pröva både faktakunskaper och förmågan att resonera kring komplexa frågor inom ämnet samhällskunskap.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande faktorer kan påverka migration?
- A) Ekonomiska skäl
- B) Politisk instabilitet
- C) Både A och B
- D) Ingen av ovanstående
- Vad kallas den lagliga processen av att flytta till ett annat land för att bo där?
- A) Emigration
- B) Immigration
- C) Migration
- D) Deportation
- Vilken av följande är en vanlig konsekvens av hög migration?
- A) Minskad arbetslöshet
- B) Ökad kulturell mångfald
- C) Både A och B
- D) Ingen av ovanstående
- Vilken typ av migration sker när människor flyttar inom samma land?
- A) Intern migration
- B) Internationell migration
- C) Temporär migration
- D) Permanent migration
- Vilken av följande är en push-faktor för migration?
- A) Utbildning
- B) Krig
- C) Ekonomiska möjligheter
- D) Familjeskäl
- Vad innebär begreppet “hjärnflykt”?
- A) Att utbildad arbetskraft lämnar sitt hemland
- B) Att människor flyttar till storstäder
- C) Att arbetskraft flyttar inom landet
- D) Att personer återvänder till sitt hemland
- Vilken åtgärd kan länder vidta för att hantera migration?
- A) Stänga gränser
- B) Erbjuda asyl
- C) Både A och B
- D) Ingen av ovanstående
- Vad är en flykting?
- A) En person som lämnar sitt land av ekonomiska skäl
- B) En person som lämnar sitt land på grund av förföljelse
- C) En person som flyttar inom landet
- D) Ingen av ovanstående
- Vad kallas den process som gör det möjligt för migranter att bli medborgare i ett nytt land?
- A) Medborgarskap
- B) Integration
- C) Naturalisation
- D) Assimilation
- Vilken term används för att beskriva en stor mängd människor som flyttar från ett område?
- A) Emigration
- B) Migrering
- C) Massmigration
- D) Intern migration
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Migration | Flytt av människor | En typ av arbete | En kulturform |
Asyl | Skydd i ett annat land | Att återvända hem | En typ av arbete |
Integration | Att bli en del av ett nytt samhälle | Att separeras från andra | Att skapa nya lagar |
Flykting | En som flyttar av nödtvång | En som reser för nöjes skull | En som studerar utomlands |
Push-faktor | Orsaker som driver människor att lämna | Orsaker som lockar människor att flytta till | En typ av arbetsmarknad |
Hub | En central punkt för migration | En typ av flykting | En form av resande |
Hjärnflykt | Utbildad arbetskraft lämnar sitt land | En typ av flytt | En form av migration |
Medborgarskap | Att vara medlem i ett land | Att studera utomlands | Att arbeta i utlandet |
Temporär migration | Att flytta för en kortare tid | Att flytta permanent | Att stanna hem |
Massmigration | Stora mängder människor flyttar | En typ av arbete | En enskild persons flytt |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera de ekonomiska effekterna av migration på mottagarlandet. Vilka för- och nackdelar ser du?
- Hur påverkar migration kulturella aspekter i samhället? Ge exempel på både positiva och negativa konsekvenser.
- Vilken roll spelar internationella avtal och lagar i hanteringen av migration? Resonerar kring deras betydelse och effektivitet.
- Hur kan ett samhälle bäst integrera migranter för att skapa ett harmoniskt samhälle? Vilka åtgärder skulle du föreslå?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng (inklusive resonerande frågor) |
---|---|---|
E | 30% | 17 (minst 4 poäng på resonerande frågor) |
D | 50% | 28 (minst 8 poäng på resonerande frågor) |
C | 60% | 33 (minst 10 poäng på resonerande frågor) |
B | 80% | 45 (minst 15 poäng på resonerande frågor) |
A | 90% | 50 (minst 18 poäng på resonerande frågor) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna