Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Samhällskunskap 1b

Tema:

Ekonomisk politik och beslut

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för ekonomisk politik, ekonomiska beslut och deras konsekvenser på samhällsnivå. Eleverna ska kunna analysera och diskutera hur politiska beslut påverkar olika aspekter av samhället, inklusive ekonomisk tillväxt, arbetsmarknad och välfärd.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU.Eleven beskriver översiktligt innebörden i demokratins grundprinciper.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär ekonomisk politik?
    • A) Åtgärder för att stödja innovationer
    • B) Beslut och åtgärder som syftar till att påverka ekonomin
    • C) Regleringar av miljöpåverkan
  2. Vilket av följande är en typ av ekonomisk system?
    • A) Socialism
    • B) Anarki
    • C) Monark
  3. Vad kallas den klassiska teorin om utbud och efterfrågan?
    • A) Keynesianism
    • B) Monetarism
    • C) Marknadsekonomi
  4. Vad syftar finanspolitik på?
    • A) Skatter och offentliga utgifter
    • B) Räntepolitik
    • C) Valutaomvandling
  5. Vilken institution ansvarar för penningpolitiken i Sverige?
    • A) Finansdepartementet
    • B) Riksbanken
    • C) Sveriges riksdag
  6. Vad är syftet med arbetsmarknadspolitik?
    • A) Öka arbetslösheten
    • B) Skapa fler jobb och öka sysselsättningen
    • C) Minska lönerna
  7. Vad betyder begreppet “bruttonationalprodukt” (BNP)?
    • A) Värdet av all produktion i landet under ett år
    • B) Summan av alla privata inkomster
    • C) Statens totala utgifter
  8. Vilken av följande faktorer påverkar inflation?
    • A) Ökning av efterfrågan på varor och tjänster
    • B) Minskning av befolkningen
    • C) Stabilitet i räntor
  9. Vad innebär “iakttagande av källkritik”?
    • A) Att tro på allt man läser
    • B) Att kritiskt granska källor och deras innehåll
    • C) Att alltid referera till primärkällor
  10. Vad är en konsekvens av globaliseringen på ekonomin?
    • A) Minskat handelsutbyte
    • B) Ökat konkurrens mellan länder
    • C) Minskat antal företag

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
InflationÖkning av priser på varor och tjänsterÖkning av sysselsättningÖkning av skatter
BudgetPlan för inkomster och utgifterDokument om skatterRapport om arbetslöshet
SubventionStöd från staten till en verksamhetÖkning av skatterUppskattning av kostnader
Ekonomisk tillväxtÖkning av BNP över tidÖkning av arbetslöshetenÖkning av inflationen
RäntaKostnad för att låna pengarInkomst av arbeteVärde av tillgångar
MarknadsekonomiEkonomi där priser bestäms av utbud och efterfråganEkonomi med statlig kontrollEkonomi utan regleringar
SkattAvgift som betalas till statenBelöning för arbeteRabatt på varor
KonsumentPerson som köper varor och tjänsterPerson som producerar varorPerson som säljer varor
ArbetsmarknadMarknad för arbete och sysselsättningMarknad för varorMarknad för tjänster
ExportFörsäljning av varor till andra länderImport av varorProduktion av varor

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur ekonomisk politik kan påverka arbetslösheten i ett land. Vilka faktorer spelar in?

    För att besvara denna fråga behöver eleven reflektera över olika ekonomiska teorier och politiska beslut som påverkar arbetsmarknaden, inklusive skatter, subventioner och utbildningsinsatser.

  2. Analysera konsekvenserna av en hög inflation för olika samhällsgrupper.

    Eleven bör konkretisera hur inflation påverkar köpkraften, sparande och skulder för olika grupper, såsom låginkomsttagare och pensionärer.

  3. Hur kan globaliseringen påverka nationella ekonomiska beslut?

    Här ska eleven diskutera hur internationella avtal och konkurrens påverkar beslut som tas på nationell nivå, exempelvis inom handel och arbetsmarknad.

  4. Vilken roll har staten i att reglera ekonomin och skydda konsumenterna?

    Eleven behöver diskutera de metoder staten använder för att skydda konsumenterna, inklusive lagstiftning och ekonomiska incitament.

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygAndel rätt (%)Antal poäng (totalt 55)
E30%17
D50%28
C60%33
B80%44
A90%50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna