Lektion. Samhällskunskap 1a2. Politiska partier i Sverige. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a2

Tema: Politiska partier i Sverige

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna.
Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera någon orsak och konsekvens.
Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. I arbetet med samhällsfrågor kan eleven med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra enkla reflektioner om deras relevans och trovärdighet.
Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Eleven kan, med viss säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer.

[Gy11, Samhällskunskap 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till svenska politiska partier (10 min)
  • Presentera de största politiska partierna i Sverige.
  • Diskutera deras grundläggande ideologier.
  • Visa filmer eller visuellt material om partiernas historia.
  • Ställ frågor för att engagera eleverna.
2. Gruppdiskussion kring partiernas ideologier (15 min)
  • Dela in eleverna i mindre grupper för diskussion.
  • Varje grupp får ett specifikt parti att diskutera.
  • Låt grupperna presentera sina åsikter för klassen.
  • Diskutera gemensamma punkter mellan partierna.
3. Föreläsning om partiernas förändringar över tid (15 min)
  • Ge en översikt av hur partierna har förändrats under de senaste decennierna.
  • Ange exempel på specifika politiska händelser som påverkat partierna.
  • Fråga eleverna om vad de tycker om dessa förändringar.
  • Visa diagram eller statistik som illustrerar förändringarna.
4. Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)
  • Sammanfatta lektionens innehåll.
  • Ställ reflekterande frågor till eleverna angående partiernas roll i samhället.
  • Engagera alla elever i diskussionen för att höra olika åsikter.
Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Politiska ideologier: Kunskap om socialdemokrati, liberalism, konservatism och andra ideologier, samt hur de påverkar partiernas politik.
  • Partiernas roll: Förståelse för hur politiska partier fungerar inom det svenska parlamentariska systemet.
  • Valprocesser: Insyn i hur val går till, samt betydelsen av val i det demokratiska systemet.
  • Samhällsutveckling: Kunskap om hur politiska beslut påverkar samhällsutvecklingen och medborgarna.
  • Källkritik: Förmåga att kritiskt granska information om partier och politik från olika källor.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Ideologi En samling av idéer och tankar som ligger till grund för ett politiskt system. Från grekiska “idea”, som betyder “form” eller “föreställning”.
Parti En politisk förening som arbetar för att påverka det politiska systemet. Från franska “parti”, som betyder “del” eller “parti”.
Demokrati Styrform där medborgarna deltar i beslutsprocesser. Från grekiska “demos” (folk) och “kratos” (makt).
Välfärd En samhällsstruktur som syftar till att skapa goda livsvillkor för medborgarna. Från svenskans “väl” och “färd”, som syftar på god hälsa och livskvalitet.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skulle Sverige se ut om ett enskilt parti fick all makt under en lång tid?
  • B. Vilka konsekvenser kan politiska beslut få för olika grupper i samhället?
  • C. I vilken grad påverkar sociala medier ungdomars politiska åsikter idag?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om fyra och tilldelas ett politiskt parti. De ska diskutera och researcha partiets historia, ideologi och centrala frågor. Varje grupp förbereder en kort presentation som de ska dela med klassen. Efter presentationerna följer en diskussion om skillnader och likheter mellan de olika partierna.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilket parti grundades under 1880-talet? Socialdemokraterna.
Vad menas med “grön politik”? Politik som fokuserar på miljöfrågor.
Nämn en viktig politisk ideologi. Konservatism.
Vilka är de tre huvudpartierna i Sverige? Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en essä om ett politiskt parti som intresserar dem. De bör inkludera partiets historia, grundläggande ideologi och aktuella politiska frågor. Uppgiften ska vara mellan 2-3 sidor lång och lämnas in vid nästa lektion.

Citat

“Politik är det som bestämmer över det vi kan och inte kan göra.” – Alfred P. Sloan, 1940. Detta citat sammanfattar hur politik direkt påverkar våra liv och belyser vikten av att förstå och engagera sig i politiska frågor i samhället.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp