Prov. Samhällskunskap 2. Sociologi: Sociala strukturer. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Sociologi: Sociala strukturer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sociala strukturer och hur dessa påverkar individer och grupper inom samhället. Eleverna ska kunna analysera och diskutera olika samhällsfrågor kopplade till sociologi, samt visa förmåga att kritiskt granska information och argument.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Sociala strukturer utifrån klass, genus, etnicitet, kultur och religion. Eleven beskriver översiktligt olika samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av människor.

Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken faktor påverkar social stratifiering mest?
    a) Utbildning
    b) Klädstil
    c) Matvanor
  2. Vad innebär begreppet “social kontroll”?
    a) Samhällets regler och normer
    b) Individuell frihet
    c) Ekonomiska förhållanden
  3. Vilken term används för att beskriva processer av diskriminering?
    a) Integrering
    b) Marginalisering
    c) Assimilering
  4. Vad är en subkultur?
    a) En kultur som är dominerande
    b) En kultur som avviker från den dominerande
    c) En kultur som är global
  5. Vilken av följande är en social norm?
    a) Att köra bil
    b) Att hälsa på människor
    c) Att äta frukost
  6. Vad är syftet med källkritik?
    a) Att verifiera information
    b) Att ignorera information
    c) Att sprida rykten
  7. Vad studerar sociologi?
    a) Individens beteende
    b) Sociala relationer och strukturer
    c) Ekonomiska system
  8. Vilken roll spelar genus i sociala strukturer?
    a) Ingen roll
    b) Skapar skillnader i möjligheter
    c) Gör alla lika
  9. Vad innebär begreppet “segregation”?
    a) Sammanföring av olika grupper
    b) Åtskiljande av grupper
    c) Blandning av kulturer
  10. Vilken teori förklarar sociala förändringar genom klasskamp?
    a) Feministisk teori
    b) Marxistisk teori
    c) Funktionalism
  11. Vad är en identifierad social kategori?
    a) En grupp av individer med gemensamma kännetecken
    b) En ensam individ
    c) En anonym massa
  12. Vilken av följande faktorer påverkar social mobilitet?
    a) Utbildning
    b) Klädval
    c) Matpreferenser
  13. Vad menas med socialisation?
    a) Processen att lära sig normer och värderingar
    b) Att isolera sig
    c) Att studera samhället
  14. Hur definieras “marginalisering”?
    a) Att inkludera fler i samhället
    b) Att utesluta grupper från samhället
    c) Att öka resurserna för alla
  15. Vad betyder “integritet” i en social kontext?
    a) Att vara ensam
    b) Att ha personlig värdighet
    c) Att följa normer

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/Begrepp 1 2 3
Socialisering Inlärning av sociala normer Att isolera sig Att påverka andra
Diskriminering Behandling av alla lika Orättvis behandling av grupper Att skapa subkulturer
Norm En åsikt om rätt och fel En lag En social regel
Segregation Att blanda kulturer Att separera grupper Att förena grupper
Samhällsstruktur Hur samhället är organiserat En fysisk byggnad En social norm
Klass Social och ekonomisk gruppering En nivå av utbildning En typ av arbete
Genus Biologiskt kön Socialt konstruerad roll En yrkesgrupp
Cultural appropriation Att ta in kulturella delar utan respekt Att dela olika kulturer Att studera en kultur
Identitet En persons självbild En persons yrke En persons intressen
Social konstruktion En skapad idé av samhället En naturgiven lag En ekonomisk teori

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur sociala normer påverkar individers beteende i olika sammanhang. Ge exempel och resonera kring konsekvenserna av normbrott.
  2. Analysera skillnaderna mellan olika sociala grupper och hur dessa skillnader kan påverka individers livschanser. Ta upp faktorer som klass, genus och etnicitet.
  3. Reflektera över betydelsen av social kontroll i samhället. I vilken utsträckning kan social kontroll vara en positiv eller negativ kraft?
  4. Diskutera hur du ser på begreppet marginalisering och dess effekter på individer och grupper i samhället. Ge konkreta exempel på hur marginalisering kan yttra sig.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Procent rätt Poäng
E 30% (15)
D 50% (20)
C 60% (25)
B 80% (30)
A 90% (35)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp