Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Sociologi: Sociala strukturer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sociala strukturer och hur dessa påverkar individer och grupper inom samhället. Eleverna ska kunna analysera och diskutera olika samhällsfrågor kopplade till sociologi, samt visa förmåga att kritiskt granska information och argument.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Sociala strukturer utifrån klass, genus, etnicitet, kultur och religion. | Eleven beskriver översiktligt olika samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av människor. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken faktor påverkar social stratifiering mest?
a) Utbildning
b) Klädstil
c) Matvanor - Vad innebär begreppet “social kontroll”?
a) Samhällets regler och normer
b) Individuell frihet
c) Ekonomiska förhållanden - Vilken term används för att beskriva processer av diskriminering?
a) Integrering
b) Marginalisering
c) Assimilering - Vad är en subkultur?
a) En kultur som är dominerande
b) En kultur som avviker från den dominerande
c) En kultur som är global - Vilken av följande är en social norm?
a) Att köra bil
b) Att hälsa på människor
c) Att äta frukost - Vad är syftet med källkritik?
a) Att verifiera information
b) Att ignorera information
c) Att sprida rykten - Vad studerar sociologi?
a) Individens beteende
b) Sociala relationer och strukturer
c) Ekonomiska system - Vilken roll spelar genus i sociala strukturer?
a) Ingen roll
b) Skapar skillnader i möjligheter
c) Gör alla lika - Vad innebär begreppet “segregation”?
a) Sammanföring av olika grupper
b) Åtskiljande av grupper
c) Blandning av kulturer - Vilken teori förklarar sociala förändringar genom klasskamp?
a) Feministisk teori
b) Marxistisk teori
c) Funktionalism - Vad är en identifierad social kategori?
a) En grupp av individer med gemensamma kännetecken
b) En ensam individ
c) En anonym massa - Vilken av följande faktorer påverkar social mobilitet?
a) Utbildning
b) Klädval
c) Matpreferenser - Vad menas med socialisation?
a) Processen att lära sig normer och värderingar
b) Att isolera sig
c) Att studera samhället - Hur definieras “marginalisering”?
a) Att inkludera fler i samhället
b) Att utesluta grupper från samhället
c) Att öka resurserna för alla - Vad betyder “integritet” i en social kontext?
a) Att vara ensam
b) Att ha personlig värdighet
c) Att följa normer
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Socialisering | Inlärning av sociala normer | Att isolera sig | Att påverka andra |
Diskriminering | Behandling av alla lika | Orättvis behandling av grupper | Att skapa subkulturer |
Norm | En åsikt om rätt och fel | En lag | En social regel |
Segregation | Att blanda kulturer | Att separera grupper | Att förena grupper |
Samhällsstruktur | Hur samhället är organiserat | En fysisk byggnad | En social norm |
Klass | Social och ekonomisk gruppering | En nivå av utbildning | En typ av arbete |
Genus | Biologiskt kön | Socialt konstruerad roll | En yrkesgrupp |
Cultural appropriation | Att ta in kulturella delar utan respekt | Att dela olika kulturer | Att studera en kultur |
Identitet | En persons självbild | En persons yrke | En persons intressen |
Social konstruktion | En skapad idé av samhället | En naturgiven lag | En ekonomisk teori |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur sociala normer påverkar individers beteende i olika sammanhang. Ge exempel och resonera kring konsekvenserna av normbrott.
- Analysera skillnaderna mellan olika sociala grupper och hur dessa skillnader kan påverka individers livschanser. Ta upp faktorer som klass, genus och etnicitet.
- Reflektera över betydelsen av social kontroll i samhället. I vilken utsträckning kan social kontroll vara en positiv eller negativ kraft?
- Diskutera hur du ser på begreppet marginalisering och dess effekter på individer och grupper i samhället. Ge konkreta exempel på hur marginalisering kan yttra sig.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (20) |
C | 60% | (25) |
B | 80% | (30) |
A | 90% | (35) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna