Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Mediernas roll i internationella frågor
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för mediernas betydelse i internationella frågor och hur de påverkar samhällsstrukturer och demokratisk delaktighet. Eleverna ska kunna analysera och reflektera över mediernas roll och inflytande på olika aktörer i samhället.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mediernas roll i samhället och deras betydelse för utvecklingen av demokratin och samtidskulturen. | Eleven redogör översiktligt för mediernas utveckling, mediesituationen i dag och mediernas roll i samhället. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken funktion har medierna i en demokrati?
- A) Att underhålla folket
- B) Att informera och granska makten
- C) Att styra opinionen
- Vad innebär källkritik?
- A) Att granska och värdera informationens trovärdighet
- B) Att sprida rykten
- C) Att alltid lita på internetkällor
- Hur påverkar sociala medier den demokratiska processen?
- A) Genom att sprida desinformation
- B) Genom att engagera medborgare
- C) Både A och B
- Vilka är de viktigaste aktörerna inom medierna?
- A) Journalister
- B) Ägare och politiska intressen
- C) Båda A och B
- Vad är massmedias roll?
- A) Att informera
- B) Att underhålla
- C) Att påverka opinionen
- Vilken lag reglerar yttrandefriheten i Sverige?
- A) Tryckfrihetsförordningen
- B) Yttrandefrihetsgrundlagen
- C) Ingen lag
- Vad betyder begreppet “filterbubbla”?
- A) Att få en bredare syn på världen
- B) Att endast ta del av information som bekräftar sina egna åsikter
- C) Att vara öppen för olika perspektiv
- Vad är en opinionsbildare?
- A) En journalist
- B) En person eller organisation som försöker påverka allmänheten
- C) Ingen av ovanstående
- Vad är syftet med public service?
- A) Att ge medborgarna objektiv information
- B) Att tjäna pengar
- C) Att kontrollera medierna
- Hur påverkar medierna våra åsikter?
- A) Genom att informera
- B) Genom propaganda
- C) Både A och B
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Källkritik | Att alltid tro på källor | Att värdera källors trovärdighet | Att samla information |
Opinionsbildning | Att påverka människors åsikter | Att samla röster | Att skaffa sig vänner |
Massmedia | Media för enskilda | Media som når många människor | Media för företag |
Desinformation | Felaktig information spridd med avsikt | Riktig information | Information som är svår att förstå |
Sociala medier | Media för nyheter | Plattformar för interaktion och delning av innehåll | Media för radio |
Filterbubbla | Öppenhet för nya idéer | Exkludering av olika åsikter | En bred syn på världen |
Public service | Media som syftar till vinst | Media som erbjuder objektiv information | Media för underhållning |
Yttrandefrihet | Rätten att uttrycka sina åsikter | Rätten att vara tyst | Rätten att censurera |
Opinionsledare | En person som påverkar andras åsikter | En journalist | En politiker |
Etnicitet | En persons nationalitet | En persons kulturella tillhörighet | En persons ålder |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur sociala medier kan påverka den politiska debatten. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
- Reflektera över hur mediernas innehåll kan påverkas av ägarnas intressen. Vilka konsekvenser kan detta få för demokratin?
- Hur kan du som mediekonsument kritiskt granska den information du får genom medierna? Ge konkreta exempel.
- Vilka etiska dilemman kan uppstå inom mediebranschen och hur kan dessa påverka mediernas roll i samhället?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Rätt (%) | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | 18 |
D | 50% | 24 |
C | 65% | 30 |
B | 80% | 36 |
A | 90% | 42 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna