Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Klimatpolitik: Globala avtal

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om klimatpolitik och globala avtal, samt deras förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor relaterade till dessa ämnen.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Undervisningen i kursen ska behandla frågor om globala avtal och deras påverkan på hållbarhet och klimat.Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera flera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande avtal syftar till att minska växthusgasutsläpp globalt?
    • A) Kyotoavtalet
    • B) Parisavtalet
    • C) Montrealprotokollet
  2. Vad är syftet med Parisavtalet?
    • A) Att förhindra nederlag i krig
    • B) Att begränsa den globala uppvärmningen
    • C) Att främja handel mellan länder
  3. Vilket av följande länder är INTE signatär av Parisavtalet?
    • A) USA
    • B) Kina
    • C) Nordkorea
  4. Vilket år antogs Parisavtalet?
    • A) 2015
    • B) 2016
    • C) 2017
  5. Vilket av följande begrepp handlar om överenskommelser mellan stater för att bekämpa klimatförändringar?
    • A) Bilaterala avtal
    • B) Multilaterala avtal
    • C) Handelsavtal
  6. Vad kallas de globala mål för hållbar utveckling som antogs av FN?
    • A) Agenda 2030
    • B) Agenda 2020
    • C) Agenda 2040
  7. Vilken typ av avtal är Montrealprotokollet?
    • A) Klimatavtal
    • B) Avtal om skydd av ozonskiktet
    • C) Handelsavtal
  8. Vilken aktör har en central roll i att övervaka efterlevnaden av klimatavtal?
    • A) FN
    • B) Världshälsoorganisationen (WHO)
    • C) Världsbanken
  9. Vad är en av huvudprinciperna i klimatpolitiken?
    • A) Att prioritera kortsiktig ekonomisk tillväxt
    • B) Att säkerställa hållbar utveckling
    • C) Att minska invandring
  10. Vad innebär “koldioxidneutralitet”?
    • A) Att släppa ut mer koldioxid än man kompenserar för
    • B) Att inte ha några koldioxidutsläpp överhuvudtaget
    • C) Att balansera koldioxidutsläpp med koldioxidupptagning

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
KlimatförändringarNaturliga variationer i klimatetFörändringar orsakat av mänsklig aktivitetIngen påverkan på vädret
Hållbar utvecklingUtveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra framtida generationerUtveckling som prioriterar ekonomisk tillväxtUtveckling utan miljömässiga hänsyn
Global uppvärmningUppvärmning av havetÖkning av jordens medeltemperaturFörändringar av årstider
UtsläppsrätterRättigheter att släppa ut koldioxidRättigheter att producera mer energiRättigheter att importera varor
CO2SyreKoldioxidNitrogen
ÅtervinningProcess av nedbrytning av avfallProcess för att återanvända materialProcess av att förstöra resurser
Fossila bränslenFörnybara energikällorBränslen från döda organismerBiologiska bränslen
Ekologiskt fotavtryckMått på en persons påverkan på miljönEn typ av avtryck på markenEn statistisk beräkning av befolkning
MiljövänligSkadlig för miljönNeutral för miljönFördelaktig för miljön
PlastföroreningFörorening orsakad av plastprodukterFörorening av vattenFörorening av luft

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur globala avtal kan påverka nationell politik. Ge exempel på både fördelar och nackdelar.
  2. Analysera hur olika länder kan påverkas av klimatförändringar på olika sätt. Vilka faktorer spelar in?
  3. Reflektera över hur individers beteende kan bidra till att minska klimatförändringarna. Vad kan göras på lokal nivå?
  4. Diskutera vad som kan hända om världens länder inte når sina klimatmål. Vilka konsekvenser kan det få för människor och miljön?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcent rättAntal poäng
E30%(17)
D50%(27)
C60%(33)
B80%(43)
A90%(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna