Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Analys av opinionsundersökningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka opinionsundersökningar samt att förstå hur dessa kan påverka politiska beslut och opinioner i samhället.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. | Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifierar flera orsaker och konsekvenser. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är syftet med opinionsundersökningar?
- Vilken metod används oftast för att samla in data i opinionsundersökningar?
- Vad kallas den grupp av personer som en opinionsundersökning riktar sig till?
- Vilken term används för att beskriva den felmarginal som kan finnas i en opinionsundersökning?
- Vad innebär det att en opinionsundersökning är representativ?
- Vilken typ av frågor kan ingå i en opinionsundersökning?
- Vad är en kvalitativ undersökning?
- Vilka faktorer kan påverka resultaten av en opinionsundersökning?
- Varför är det viktigt att ange källan till en opinionsundersökning?
- Vad innebär det att en undersökning är objektiv?
- Vilken funktion har en marginal av fel i en undersökning?
- Vad är skillnaden mellan en öppen och en stängd fråga?
- Hur kan man använda resultatet av en opinionsundersökning i politiska sammanhang?
- Vad betyder det att tolka resultaten av en opinionsundersökning?
- Vilken roll spelar media i spridningen av opinionsundersökningar?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Opinionsundersökning | En typ av forskning | En metod för att samla in åsikter | En politisk strategi |
Källkritik | Att kritisera källor | Att bedöma informationens trovärdighet | Att söka efter källor |
Representativitet | Att något är typiskt för en grupp | Att ange en källa | Att vara noga med fakta |
Felmarginal | Skillnaden mellan två resultat | Den osäkerhet som finns i mätningen | En typ av statistisk analys |
Datainsamling | Processen av att samla in data | Analysera data | Presentera resultat |
Analys | Att granska noga | Att sammanfatta information | Att ställa frågor |
Opinionsbildning | Att påverka åsikter | Att sammanställa fakta | Att sprida information |
Kvalitativ data | Data som går att räkna | Data som är beskrivande | Data som är kvantifierad |
Stängd fråga | En fråga med många svarsalternativ | En fråga med ja eller nej svar | En fråga som är komplex |
Öppen fråga | En fråga som kräver ett svar | En fråga utan rätt svar | En fråga med flera svarsalternativ |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Hur kan opinionsundersökningar påverka politiska beslut? Beskriv med exempel och resonera kring vikten av att förstå dessa resultat.
- Vilka etiska aspekter bör beaktas vid genomförandet av opinionsundersökningar? Resonera kring hur dessa kan påverka resultaten.
- Diskutera hur man kan använda opinionsundersökningar för att nå ut till olika grupper i samhället. Vilka utmaningar kan uppstå?
- Ange dina egna åsikter om hur pålitliga du tycker att opinionsundersökningar är. Resonera med hänsyn till vad som kan påverka resultaten.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna