Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 3

Tema: Källkritik: Vetenskapliga källor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och värdera vetenskapliga källor samt deras förståelse för källkritikens betydelse inom samhällsvetenskapen.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.Eleven kan söka, granska och tolka information från olika källor och göra enkla reflektioner om källornas relevans och trovärdighet.

Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad betyder källkritik?
    • A) Granskning av källors trovärdighet
    • B) Att hitta källor
    • C) Att lita på alla källor
  2. Vilket av följande är en vetenskaplig källa?
    • A) En bloggpost
    • B) En forskningsartikel
    • C) En reklam
  3. Vad är en primärkälla?
    • A) En källa som refererar till andra källor
    • B) En originalkälla som inte har tolkats eller sammanfattats
    • C) En källa som är gammal
  4. Vilken av följande metoder används för att utvärdera en källas trovärdighet?
    • A) Att kolla författarens bakgrund
    • B) Att läsa innehållet
    • C) Att se på bilderna
  5. Vilken typ av källor bör användas i akademiska arbeten?
    • A) Personliga anteckningar
    • B) Vetenskapliga artiklar och böcker
    • C) Sociala medier inlägg
  6. Vad är en sekundärkälla?
    • A) En källa som kommenterar eller analyserar primärkällor
    • B) En originalkälla
    • C) En källa som är föråldrad
  7. Vilken faktor är viktig när man bedömer en källas objektivitet?
    • A) Författarens åsikter
    • B) Källans syfte
    • C) Källans publiceringsdatum
  8. Vad innebär det att källhänvisa?
    • A) Att ge kreditering till de källor som använts
    • B) Att inte nämna några källor
    • C) Att bara använda en källa
  9. Vilken typ av källor är bäst för att få en allsidig bild av en fråga?
    • A) Enkäter
    • B) Flera olika typer av källor
    • C) En enskild artikel
  10. Vilket av följande är en fördel med att använda vetenskapliga källor?
    • A) De är alltid tillgängliga online
    • B) De är granskade av experter
    • C) De är korta och lättlästa

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/Begrepp123
KällkritikAtt värdera källors trovärdighetAtt samla in källorAtt acceptera alla källor
PrimärkällaEn originalkällaEn sekundärkällaEn gammal källa
Vetenskaplig artikelEn artikel som är granskad av experterEn blogginläggEn reklamartikel
ObjektivitetAtt vara partiskAtt vara neutral och sakligAtt vara personlig
ReferensAtt citera en källaAtt diskuteraAtt skriva en text
StatistikDatainsamling och analysEn åsiktEn berättelse
GranskningÖversyn av innehållAtt försumma någotAtt kritisera någons arbete
SyfteAnledningen till en textInnehållet i textenPersonliga åsikter
KällhänvisningAtt ange var informationen kommer ifrånAtt ställa frågorAtt diskutera
ForskningsmetodSätt att samla in dataEn åsiktEn berättelse

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  1. Diskutera vikten av att använda vetenskapliga källor i akademiska sammanhang. Vilka konsekvenser kan det få att inte göra det?
  2. Reflektera över skillnaden mellan primära och sekundära källor. Hur kan dessa påverka din forskning?
  3. Analysera hur olika medier kan påverka vår uppfattning om en fråga. Ge exempel på hur källor kan vara vinklade.
  4. Diskutera hur källkritik kan tillämpas i vardagen. Ge exempel på situationer där källkritik är viktig.

Bedömning

Total antal poäng:

BetygsnivåAndel rätt (%)Poäng (antal)
E30%(9)
D50%(12)
C60%(13)
B80%(15)
A90%(18)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna