Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Tema: Kritiskt tänkande kring miljöpåståenden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa. Eleven kan redogöra översiktligt, utifrån relevanta kunskaper om sexualitet och relationer, för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser såväl för individens sexuella hälsa som för folkhälsan. Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. |
[Gy11, Naturkunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kritiskt tänkande (10 min)
- Förklara begreppet kritiskt tänkande och dess betydelse i samhället.
- Ge exempel på hur kritiskt tänkande kan tillämpas på miljöpåståenden.
- Diskutera vikten av att granska källor och information.
- Presentera dagens syfte och mål för lektionen.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Ge varje grupp ett miljöpåstående att diskutera.
- Be grupperna att identifiera och diskutera eventuella svagheter i påståendena.
- Samla frågeställningar och tankar från grupperna.
3. Presentation och analys (15 min)
- Varje grupp presenterar sina tankar kring påståendet.
- Klassen bedömer och diskuterar de presenterade argumenten.
- Uppmuntra till reflektion och kritisk analys av varandras tankar.
- Sammanfattning av de centrala insikterna från diskussionerna.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Avsluta med en fråga om hur kritiskt tänkande kan påverka individuella val.
- Be eleverna att reflektera över egna uppfattningar och hur de kan ändra dessa baserat på vad de lärt sig.
- Dela ut eventuella hemuppgifter eller fortsatt arbete.
- Ge förslag på material och resurser för vidare fördjupning.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Hållbar utveckling: Förståelse av vad hållbar utveckling innebär och exempel på dess tillämpningar.
- Källkritik: Förmågan att granska källor och olika typer av information.
- Miljöpåståenden: Förmåga att analysera och reflektera över miljöpåståenden.
- Argumentation: Utveckla färdigheter i att argumentera och debattera.
- Samhällsengagemang: Förståelse för hur individer kan påverka sin miljö genom kritiska val.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Kritiskt tänkande | Förmåga att objektivt analysera och värdera information. | Från latin “criticus”, betyder “bedömare”. |
Miljöpåstående | Uttalande om miljöfrågor som kan vara grundat på fakta eller myt. | Från miljö, som i “ekologi”. |
Källkritik | Metod för att bedöma trovärdigheten hos information. | Från “källa”, som refererar till ursprunget av information. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka konsekvenser kan det få om vi accepterar falska miljöpåståenden?
- B. Hur kan kritiskt tänkande hjälpa oss att göra bättre val i vår vardag?
- C. Vad kan vara några positiva och negativa aspekter av sociala medier när det kommer till spridning av information om miljön?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation där de jämför två motsägelsefulla miljöpåståenden. De ska använda källkritiskt tänkande för att identifiera vilket påstående som har mer vetenskapligt stöd. Grupperna ska presentera sina resultat för klassen och förklara sina argument. Det ska uppmuntras till diskussion mellan grupperna om de olika påståendena.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är kritiskt tänkande? | Förmågan att tänka objektivt och analysera information. |
2. Ge ett exempel på ett miljöpåstående. | ”Återvinning är alltid bättre än att slänga saker.” |
3. Varför är källkritik viktigt? | För att kunna skilja mellan fakta och falska påståenden. |
4. Hur kan sociala medier påverka vår uppfattning om miljöfrågor? | Det kan sprida både korrekt och felaktig information snabbt. |
5. Vad innebär hållbar utveckling? | Att möta dagens behov utan att kompromissa med framtida generationers möjligheter. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett miljöpåstående som de ska analysera kritiskt. De ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor) där de nämner sina källor och argumenterar för eller emot påståendet. Uppsatsen ska visa på deras förmåga att använda källkritik och kritiskt tänkande.
Citat
”Det är inte vad vi har, utan vad vi gör med det vi har, som räknas.” – John Steinbeck, 1940. Detta citat lyfter fram vikten av handling över bara ägande, vilket kopplar tydligt till temat om hur individuella miljöval kan påverka vår omvärld.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.