Lektion. Naturkunskap 1a1. Sexualhälsans betydelse för folkhälsan. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1a1

Tema:

Sexualhälsans betydelse för folkhälsan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa. Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa. Eleven kan redogöra översiktligt, utifrån relevanta kunskaper om sexualitet och relationer, för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser såväl för individens sexuella hälsa som för folkhälsan. Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling.

Källa

[Läroplaner för vuxenutbildningen, Naturkunskap 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till ämnet sexualhälsa (10 min)
  • Presentera ämnets relevans för folkhälsan.
  • Diskutera begreppet sexualhälsa och dess olika aspekter.
  • Ge exempel på vilken påverkan sexualhälsa har på samhället.
  • Fråga eleverna vad de redan känner till om ämnet.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i mindre grupper.
  • Ge varje grupp en fråga relaterad till sexualhälsa att diskutera.
  • Låt grupperna dela med sig av sina diskussioner efteråt.
  • Sammanfatta grupprapporter och diskutera gemensamma insikter.
3. Föreläsning om sexuellt överförbara infektioner (STI) (15 min)
  • Presentera olika typer av STI och deras konsekvenser.
  • Diskutera vikten av skydd och förebyggande åtgärder.
  • Ta upp hur utbildning kan minska spridningen av STI.
  • Fråga efter elevernas tankar om hur informationen de får påverkar deras beteende.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad som har lärt sig under lektionen.
  • Ställ öppna frågor som kan leda till fortsatt diskussion.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor om ämnet.
  • Förbered dem för nästa lektion om relaterade ämnen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Sexualitetsnormer: Betydelsen av att förstå normer kring sexualitet och hur dessa påverkar individer och samhälle.
  • Konsekvenser av dålig sexualhälsa: Hur bristande information kan leda till ökad spridning av STI och andra hälsoproblem.
  • Tillgång till vård: Vikten av tillgång till sexuella och reproduktiva hälsovårdstjänster.
  • Utbildningens roll: Hur utbildning och information kan förbättra folkhälsan.
  • Jämställdhet och sexualhälsa: Hur frågor om jämställdhet hänger samman med sexualhälsa och kroppslig autonomi.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Sexualhälsa Hälsa relaterad till sexualitet och reproduktionssystemet. Från latin “sexualis” med betydelse kopplad till kön.
Folkhälsa Hälsostatus för en befolkning som helhet. Från latin “populus” och “sanitas” som betyder folket och hälsa.
STI (Sexuellt överförbara infektioner) Infektioner som sprids genom sexuell kontakt. Acronym för term som används inom medicin.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka är de största utmaningarna för sexualhälsa i vårt samhälle idag?
  • B. Hur kan vi som individer agera för att förbättra folkhälsan på området sexualitet?
  • C. Vad innebär det för oss som samhälle att förstå normer kring sexualitet?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en informationskampanj om sexualhälsa. De ska identifiera ett specifikt fokus (t.ex. STI-prevention) och skapa affischer eller presentationer som de ska presentera för klassen. Kampanjen ska inkludera fakta, visualiseringar och en handlingsplan om hur de skulle sprida sin information till andra.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är sexualhälsa? Hälsa relaterad till sexualitetsnormer och reproduktiv hälsa.
2. Ge exempel på infektioner som kan överföras sexuellt. Klamydia, gonorré, HIV/AIDS.
3. Vilken roll spelar utbildning i sexualhälsa? Utbildning ökar medvetenheten och kan minska spridningen av STI.
4. Hur kan normer påverka individers val kring sexualitet? Normer kan leda till stigma och påverka hur vi pratar om och söker hjälp för sexualhälsa.
5. Vad menas med folkhälsa? Folkhälsa avser hälsostatus hos en population.
6. Vad är viktigt att ta hänsyn till när man diskuterar sexualitetsnormer? Respekt för mångfald och individuell autonomi.
7. Hur kan vi som samhälle förbättra sexualhälsan? Genom att öka tillgång till information och tjänster.
8. Beskriv en åtgärd som kan bidra till bättre sexualhälsa. Utveckling av utbildningsprogram i skolor om sex och relationer.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 A4-sidor) där de beskriver hur sexualhälsa påverkar den generella folkhälsan och diskuterar de individuella och samhälleliga konsekvenserna av bristande sexualhälsa.

Citat

“När kunskap om sexualitet och relationer sprids, växer förståelsen för varandra.” – Okänd, 2022. Detta citat framhäver vikten av utbildning och information i frågor om sexualhälsa, vilket hänger samman med lektionens syfte att belysa sexualhälsans betydelse för folkhälsan.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp