“`html
Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Källkritik: Bilder och grafik
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Källkritik: Att granska och värdera informationens tillförlitlighet.
- Bildanalys: Processen att tolka och bedöma bilder och deras budskap.
- Mediebudskap: Det meddelande en bild eller grafik förmedlar till sin publik.
- Manipulation: Ändring av en bild för att påverka hur den uppfattas.
- Trovärdighet: Graden av tillförlitlighet hos en källa eller information.
- Kontext: Sammanhanget i vilket en bild presenteras och hur det påverkar tolkningen.
- Ändamål: Syftet med att skapa och använda en viss bild.
- Perspektiv: Det synsätt från vilket en bild är tagen eller skapad.
- Stereotyp: En överförenklad och ofta negativ bild av en viss grupp människor.
- Visuell retorik: Hur bilder används för att övertyga och påverka åsikter.
Instuderingsfrågor
- Vad innebär källkritik och varför är det viktigt?
- Hur kan man avgöra om en bild är manipulerad?
- Vilka faktorer påverkar en bilds trovärdighet?
- Ge exempel på hur kontext kan förändra betydelsen av en bild.
- Vad menas med mediebudskap och hur identifierar man det?
- Hur kan stereotyper påverka våra uppfattningar om grupper?
- Beskriv vad som innebär att analysera en bild.
- Varför är det viktigt att förstå visuell retorik?
- Vilket syfte kan en bild ha i ett mediebudskap?
- Hur påverkar perspektivet en bilds tolkning?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Fråga/Definition | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad innebär källkritik? | Granska vackra bilder | Värdera informationens tillförlitlighet | Att ta bilder | Att skapa grafik |
Vad är en stereotyp? | En typ av fotografi | Överförenklad bild av en grupp | En manipulerad bild | En typ av retorik |
Vad menas med visuell retorik? | Användning av ord i bilder | Att skapa reklamfilmer | Övertyga med bilder | Granska textinnehåll |
Vad påverkar bildens betydelse? | Färgerna i bilden | Den som tar bilden | Kontexten där den visas | Storleken på bilden |
Vad används bildanalys till? | Att skapa nya bilder | Att bedöma och tolka bilder | Att ta foton | Att redigera bilder |
Hur kan man avgöra trovärdigheten av en bild? | Genom att se på färgerna | Genom att kontrollera källan | Genom att zooma in | Genom att fråga vänner |
Vilken av nedanstående beskriver manipulation? | Att ta en ny bild | Att redigera en bild | Att bedöma en bild | Att lägga till text i en bild |
Vad bör man alltid göra när man ser en bild online? | Tro på vad som står | Granska bilden kritiskt | Kommentar på bilden | Placera en like |
Vad påverkar hur en bild uppfattas? | Färgens betydelse | Papperskvaliteten | Motivet på bilden | Kontext och presentation |
Vad är en bilds ändamål? | Bara att vara vacker | Att berätta ett budskap | Att fungera som dekoration | Att ge information om teknik |
Skrivuppgifter
Skrivuppgift 1: *En analys av en bild*
Välj en bild som du tycker är intressant. Analysera bilden utifrån källkritikens perspektiv. Diskutera bildens budskap och hur den kan tolkas av olika grupper. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 2: *Bilder och propaganda*
Undersök hur bilder används i propaganda och diskutera effekten av dessa bilder. Ge exempel på kända kampanjer. Svarslängd: ca. 600 ord (En sida).
Skrivuppgift 3: *Skapa en egen bild*
Skapa en bild och skriv en motivering till dess skapelse. Diskutera vilket budskap du vill förmedla och varför. Svarslängd: ca. 400 ord (En halv sida).
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör läxan svårare
- 📉 Enklare – Gör läxan enklare
“`