“`html





Lektionsplanering: Naturkunskap 1a2 – Kritisk granskning av hälsobudskap i medier


Lektionsplanering: Naturkunskap 1a2 – Kritisk granskning av hälsobudskap i medier

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 1a2

Tema: Kritisk granskning av hälsobudskap i medier

Översikt

Denna lektionsplanering syftar till att eleverna ska utveckla förmågan att kritiskt granska hälsobudskap i medier och förstå hur dessa budskap kan påverka individens hälsa och samhället i stort.

Syfte

Eleverna ska lära sig att analysera och diskutera samband mellan hälsobudskap och individens livsstil, samt utveckla sin förmåga att använda naturvetenskapliga metoder för att utvärdera information i medier.

Innehåll

  • Introduktion till hälsobudskap i media
  • Exempel på kritisk granskning av källor
  • Diskussion om livsstilsfaktorer och deras konsekvenser
  • Praktiska övningar i kritisk analys

Aktiviteter

Aktivitet 1: Introduktion (30 minuter)

Genomgång av kursens syfte och mål. Diskussion om vad hälsobudskap är och hur de kommuniceras i olika medieformer.

Aktivitet 2: Källkritik (45 minuter)

Eleverna delas in i grupper och får olika hälsorelaterade artiklar. Varje grupp ska diskutera och analysera artiklarna med fokus på avsändare, budskap och sanningshalt.

Aktivitet 3: Presentation (30 minuter)

Varje grupp presenterar sina fynd och diskussioner. Klassen gemensamt reflekterar över skillnader och likheter i budskapen.

Bedömning

Elevernas prestation kommer att bedömas utifrån deras deltagande i diskussioner, kvaliteten på analysen av hälsobudskap samt deras presentationsförmåga.

Material

  • Artiklar och rapporter om hälsa och media
  • Anteckningsmaterial
  • Digitala verktyg för presentationer

Uppföljning

Efter lektionen ska eleverna skriva en kort reflektion över vad de lärt sig och hur de kan tillämpa dessa kunskaper i sitt eget liv.



“`