Lektionsplanering
Ämne:
Naturkunskap 1a2
Tema:
Etik och moral inom bioteknik
Stadie:
Gymnasiet
Översikt
Denna lektion syftar till att utforska etik och moral i samband med bioteknik. Eleverna kommer att diskutera konsekvenser och dilemman kopplade till biotekniska framsteg och utvecklingar, samt reflektera över sina egna åsikter och ställningstaganden.
Syfte
Att öka elevernas medvetenhet om de etiska och moraliska frågor som uppstår inom bioteknik och hur dessa frågor påverkar samhälle och individ.
Mål
- Förmåga att diskutera etiska frågor kopplade till bioteknik.
- Kunskap om hur bioteknik påverkar hälsa och miljö.
- Förmåga att formulera egna åsikter och argumentera för dem.
Lektionsupplägg
Tid:
2 lektioner (2 x 60 minuter)
Lektion 1: Introduktion till etik och moral inom bioteknik
- Introduktion av ämnet och dess relevans.
- Grupptal: Eleverna delas in i grupper för att diskutera olika aspekter av bioteknik.
- Presentation av gruppdiskussioner.
Lektion 2: Dilemma och argumentation
- Genomgång av exempel på etiska dilemman inom bioteknik.
- Övning: Skriva argument för och emot olika biotekniska tillämpningar.
- Diskussion i helklass kring elevernas argument.
Bedömning
Eleverna bedöms utifrån deras deltagande i diskussioner och kvaliteten på deras argumentation.
Resurser
- Artiklar om etik och bioteknik.
- Filmklipp som belyser aktuella biotekniska frågor.
Uppföljning
Eleverna uppmanas att reflektera över sina egna värderingar kopplade till bioteknik som en läxa till nästa lektion.