Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1a2. Etiska frågor om människans evolution. [Gymnasiet]

“`html





Lektionsplanering: Etiska frågor om människans evolution


Lektionsplanering: Etiska frågor om människans evolution

Ämne

Naturkunskap 1a2

Årskurs

Gymnasiet

Tema

Etiska frågor om människans evolution

Syfte

Syftet med denna lektion är att eleven ska utveckla förståelse för mänsklighetens evolutionära historia och de etiska dimensionerna kopplade till denna kunskap. Lektionen syftar också till att främja kritiskt tänkande och analys av aktuella biotekniska frågor.

Centralt innehåll

  • Evolutionära aspekter av människans utveckling.
  • Etiska perspektiv på bioteknik och genteknik.
  • Kritisk granskning av källor och argumentation.

Planering av lektionen

Inledning (15 minuter)

Introduktion av ämnet och lektionens mål. Diskutera vad evolution innebär och kortfattat gå igenom människans evolutionära historia.

Huvudaktivitet (60 minuter)

Arbeta i grupper för att undersöka olika etiska frågor relaterade till människans evolution, som till exempel genteknik, kloning och artificiell intelligens. Varje grupp presenterar sina resultat för klassen.

Avslutning (15 minuter)

Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen. Ge elever möjlighet att ställa frågor och reflektera över vad de har lärt sig.

Bedömning

Elevernas förståelse bedöms genom deltagande i diskussioner och presentationer samt eventuella skriftliga uppgifter kopplade till lektionens innehåll.

Resurser

  • Böcker om människans evolution
  • Vetenskapliga artiklar om bioteknik
  • Internetkällor för ytterligare forskning



“`


Modern Tillbaka-knapp