Lektion. Naturkunskap 1b. Energikällors miljöavtryck. [Gymnasiet]

“`html





Lektionsplanering: Naturkunskap 1b – Energikällors miljöavtryck


Lektionsplanering: Naturkunskap 1b – Energikällors miljöavtryck

Översikt

Ämne: Naturkunskap 1b

Tema: Energikällors miljöavtryck

Årskurs: Gymnasiet

Syfte

Syftet med denna lektion är att ge eleverna en djupare förståelse för hur olika energikällor påverkar miljön och hur dessa påverkan kan utvärderas utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Innehåll

Centrala frågor

  • Vad är skillnaden mellan förnybara och icke-förnybara energikällor?
  • Hur påverkar olika energikällor klimatet och miljön?
  • Vilka strategier kan användas för att minska miljöpåverkan av energiproduktion?

Metoder

Undervisningen kommer att inkludera interaktiva föreläsningar, gruppdiskussioner och presenterade projekt. Eleverna ska utvärdera olika energikällors fördelar och nackdelar i relation till sin miljöpåverkan.

Bedömning

Elevernas förståelse och kunskap kommer att bedömas genom deltagande i diskussioner, gruppexamina och genom en slutpresentation om valda energikällor och deras miljöpåverkan.

Planering

Inledande Diskussionsfrågor

  1. Diskutera: Vilken energikälla anser du är mest hållbar och varför?
  2. Analysera: Hur tror du att energikällor kommer att förändras under de kommande 50 åren?
  3. Reflektera: Vilka personliga åtgärder kan vi ta för att minska vår energiförbrukning?

Aktiviteter

  • Grupparbete: Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att forska och presentera om en specifik energikälla.
  • Exkursion: Fältstudie till ett lokalt energiverk eller en forskningsanläggning.
  • Presentation: Varje grupp presenterar sina resultat för klassen och diskussion följer.

Resurser

Artiklar, videor och läromedel kopplat till energikällor och hållbarhet. Tillgång till datorer för forskningsändamål.



“`


Modern Tillbaka-knapp