Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Naturkunskap 1b. Energi, klimat och hållbar framtid. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 1b

Tema: Energi, klimat och hållbar framtid

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om energi, klimat och hållbar utveckling. Eleverna ska visa sin förmåga att diskutera och göra ställningstaganden utifrån naturvetenskapliga perspektiv och aktuella samhällsfrågor relaterade till hållbarhet.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.

Källa: (Gy11, Kursplan Naturkunskap 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär begreppet “förnybar energi”?
    a) Energi som kan användas flera gånger
    b) Energi som kommer från fossila bränslen
    c) Energi som kommer från solen, vind eller vatten
  2. Vilket av följande är en växthusgas?
    a) Koldioxid
    b) Syre
    c) Kväve
  3. Vilken energikälla är mest koldioxidneutral?
    a) Kolkraft
    b) Solenergi
    c) Gas
  4. Vad är syftet med hållbar utveckling?
    a) Att uppnå ekonomisk tillväxt
    b) Att tillgodose dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter
    c) Att öka konsumtionen
  5. Vilket av följande påståenden om klimatförändringar är sant?
    a) De orsakas endast av naturliga processer
    b) De är en konsekvens av mänsklig aktivitet
    c) De har ingen påverkan på ekosystemen
  6. Vilken typ av energi utvinns från vatten?
    a) Solenergi
    b) Vattenkraft
    c) Vindkraft
  7. Vad menas med ekologiskt fotavtryck?
    a) Den mängd koldioxid som en människa producerar
    b) Den påverkan en person har på miljön genom konsumtion och avfall
    c) Den mängd resurser en människa använder i sitt dagliga liv
  8. Vilken av dessa är en konsekvens av global uppvärmning?
    a) Minskad havsnivå
    b) Mer extremt väder
    c) Ökad is i Arktis
  9. Vilket av följande alternativ är en åtgärd för att minska koldioxidutsläpp?
    a) Öka användningen av fossila bränslen
    b) Minska bilkörning och öka kollektivtrafik
    c) Bygga fler motorvägar
  10. Vad är syftet med Parisavtalet?
    a) Att öka den globala temperaturen
    b) Att minska utsläppen av växthusgaser
    c) Att förbjuda användningen av all energi
  11. Vilken typ av energi påverkar klimatet mest negativt?
    a) Vattenkraft
    b) Fossila bränslen
    c) Geotermisk energi

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Förnybar energi Energi som aldrig tar slut Energi som kan förnyas när som helst Energi som kan användas flera gånger
Klimatförändringar Långvariga förändringar i vädermönster Snabba väderändringar Ingen påverkan på vädret
Ekosystem En plats med djur och växter En grupp av samma art En samling av energikällor
Solen En stjärna som ger ljus och värme En planet i vårt solsystem En typ av energikälla
Koldioxid En gas som är viktig för fotosyntesen En gas som vi andas in En gas som är giftig för människor
Hållbarhet Möjligheten att bevara resurser Att öka konsumtionen av resurser Bara en ekonomisk fråga
Förorening Ämnen som skadar miljön Naturliga ämnen i miljön Ingen påverkan på miljön
Ekosystemtjänster Naturens tjänster till människor En typ av växt En tjänst från staten
Fossila bränslen Bränslen som skapas av döda växter och djur Bränslen som är förnybara Bränslen från solens energi
Resursfördelning Hur resurser delas mellan människor Hur mycket resurser som finns En typ av ekonomisk teori

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur individens livsstil påverkar klimatförändringarna. Ge exempel på både positiva och negativa effekter.
  2. Hur kan vi som samhälle arbeta för att främja hållbar utveckling? Vilka konkreta åtgärder kan vidtas?
  3. Reflektera över vikten av att utbilda människor om hållbarhet och klimatfrågor. Hur kan detta påverka samhället i stort?
  4. Diskutera sambandet mellan energiproduktion och miljöpåverkan. Vilka alternativ finns och vad är deras för- och nackdelar?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng (inriktning)
E 30% 16.5
D 50% 27.5
C 70% 38.5
B 85% 46.5
A 90% 49.5

Uppföljning

Välj ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp