Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1b

Tema:

Cellbiologi och genteknik

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper inom cellbiologi och genteknik, samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i olika sammanhang. Provets upplägg syftar till att stimulera elevernas kritiska tänkande och reflektion kring naturvetenskapliga aspekter.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Cellens uppbyggnad och funktion, samt hur celler kommunicerar med varandra.Eleven kan redogöra för cellens grundläggande uppbyggnad och funktion.

Källa: (Gy11, Kursplan Naturkunskap 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är cellens minsta enhet?
    • A) Atom
    • B) Molekyl
    • C) Cell
  2. Vilken organell ansvarar för energiproduktion i cellen?
    • A) Ribosom
    • B) Mitochondrie
    • C) Lysosom
  3. Vad står DNA för?
    • A) Deoxyribonukleinsyra
    • B) Dideoxiribonukleinsyra
    • C) Dikarbonatnukleinsyra
  4. Vilket av följande är en typ av RNA?
    • A) mRNA
    • B) dRNA
    • C) tRNA
  5. Vad innebär genteknik?
    • A) Att förändra organismers DNA
    • B) Att odla växter
    • C) Att studera virus
  6. Vilken typ av celler är prokaryota?
    • A) Bakterieceller
    • B) Djurceller
    • C) Växtceller
  7. Vad är kloning?
    • A) Att skapa genetiskt identiska kopior
    • B) Att korsa olika arter
    • C) Att selektera växter
  8. Vilken process används för att skapa genetiskt modifierade organismer?
    • A) Transkription
    • B) Translation
    • C) Genmodifiering
  9. Vad heter den metod som används för att klippa DNA?
    • A) CRISPR
    • B) PCR
    • C) Gel-elektrofores
  10. Vilken organell ansvarar för proteinsyntes?
    • A) Ribosom
    • B) Endoplasmatiskt retikulum
    • C) Golgiapparat

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/Begrepp123
CellDen minsta levande enhetenEn organellEn typ av växt
DNAGenetiskt materialProteinSocker
GenteknikStudie av virusÄndra DNAFramställning av läkemedel
RNARelaterat till DNAEn typ av bakterieEn organell
KloningSkapa identiska kopiorKorsa arterOdla växter
MitoseCellreproduktionProteinproduktionDNA-replikation
MutationFörändring i DNA-sekvensNy celltypVäxtprocess
ProteinsyntesSkapa proteinerSkapa DNASkapa RNA
StamcellOspecialiserad cellSpecialiserad cellDöd cell
BioteknikTeknik för att förändra organismerTeknik för att odla växterStudie av djur

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  1. Diskutera hur genteknik kan påverka framtiden för livsmedelsproduktionen. Vilka fördelar och nackdelar kan finnas?
  2. Reflektera över etiska aspekter av kloning. Borde det vara tillåtet att klona djur eller människor? Motivera ditt svar.
  3. Hur kan vi använda bioteknik för att lösa miljöproblem? Ge konkreta exempel.
  4. Vilka risker finns med att använda genteknik inom medicin? Diskutera både potentiella fördelar och negativa konsekvenser.

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygProcent rättPoäng
E30% (9)9
D50% (12)12
C60% (15)15
B80% (18)18
A90% (21)21

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna