Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Matematik 1a
Tema:
Hur proportionalitet används för att beräkna materialåtgång i byggprojekt
Syfte
Provets syfte är att bedöma elevernas kunskaper i hur proportionalitet tillämpas i praktiska situationer, specifikt i samband med materialåtgång i byggprojekt. Eleverna ska kunna tillämpa matematiska metoder för att lösa problem och analysera resultat utifrån givna förutsättningar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Proportionalitet och hur det används för att uttrycka skala, likformighet och förändring. | Eleven visar grundläggande kunskaper om proportionella samband och kan använda dessa i praktiska sammanhang. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en proportion?
- Vilken formel används för att räkna ut en proportion?
- Om 5 meter material kostar 1000 kr, vad kostar 10 meter?
- Vilket av följande är ett exempel på ett proportionellt förhållande?
- Hur kan man använda proportioner för att beräkna materialåtgång?
- Vad innebär det att två storheter är proportionella?
- Om 3 kg av en vara kostar 60 kr, vad kostar 1 kg?
- Vilket av följande påståenden är korrekt om proportioner?
- Hur kan man lösa ett problem med proportioner?
- Ge ett exempel på hur proportioner används i ett byggprojekt.
- Vad är skillnaden mellan direkt och omvänd proportionalitet?
- Om en byggnad har en skala på 1:100, hur mycket material behöver man till en vägg som är 5 m hög?
- Vad är en skalmodell?
- Vilka enheter används oftast i materialberäkningar?
- Ge ett exempel på ett praktiskt problem där du skulle använda proportioner.
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Proportionalitet | Förhållandet mellan två storheter | En typ av ekvation | En geometrisk figur |
Skala | Förhållandet mellan en modell och verkligheten | En typ av mätverktyg | En matematisk funktion |
Kostnad | Vad något kostar att producera | Hur mycket material som behövs | En typ av skala |
Materialåtgång | Hur mycket material som används i ett projekt | En metod att mäta längd | En formel för beräkningar |
Byggprojekt | En plan för att bygga något | En typ av material | En typ av kontrakt |
Beräkning | Att räkna ut värden | Att mäta längd | Att bygga något |
Enhet | En måttstandard | En typ av verktyg | En byggprocess |
Anskaffning | Att köpa material | Att mäta material | Att bygga något |
Ritning | En plan för byggandet | En typ av verktyg | En skala av en byggnad |
Utbud | Det som finns att köpa | Hur något mäts | En typ av byggprocess |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Diskutera hur det är möjligt att använda proportioner för att förutsäga kostnader i ett byggprojekt. Ge exempel.
- Reflektera över hur materialåtgång kan påverkas av olika faktorer såsom väder eller byggmetoder. Vilka proportioner skulle du då behöva beräkna?
- Beskriv en situation där du har använt proportioner i vardagen. Hur hjälpte det dig att lösa ett problem?
- Hur skulle du förklara för någon som aldrig tidigare hört talas om proportioner varför de är viktiga inom byggbranschen?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | % Rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna