Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1b

Tema:

Sexualitet och normkritik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sexualitet och normkritik inom ramen för naturkunskap. Provets utformning syftar till att främja kritiskt tänkande och reflektion över hur normer påverkar individens liv och relationer.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.

(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande påståenden stämmer bäst överens med normkritik?
    • A) Att följa traditionella normer
    • B) Att ifrågasätta och analysera normer
    • C) Att acceptera normer utan diskussion
  2. Vad innebär sexualundervisning i skolan?
    • A) Att ge eleverna kunskap om sexualitet och relationer
    • B) Att undvika känsliga ämnen
    • C) Att informera om lagar kring sexualitet
  3. Vilken term används för att beskriva ojämlikheter baserade på kön?
    • A) Jämställdhet
    • B) Genus
    • C) Normer
  4. Vilket av följande påståenden är korrekt angående samtycke?
    • A) Samtycke är alltid förutsatt
    • B) Samtycke måste ges aktivt och tydligt
    • C) Samtycke kan ges genom tystnad
  5. Vilken av följande faktorer påverkar normer kring sexualitet mest?
    • A) Familjebakgrund
    • B) Utbildning
    • C) Media
  6. Vad är en viktig aspekt av normkritik?
    • A) Att upprätthålla status quo
    • B) Att stärka individers rätt att välja
    • C) Att ignorera avvikande åsikter
  7. Vilken typ av relationer bör sexualundervisning fokusera på?
    • A) Endast heterosexuella relationer
    • B) Alla typer av relationer
    • C) Endast romantiska relationer
  8. Varför är det viktigt att diskutera maktstrukturer i sexualundervisningen?
    • A) För att undvika konflikter
    • B) För att förstå ojämlikhet och påverkan
    • C) För att följa läroplanen
  9. Vilken av följande är en del av sexuell hälsa?
    • A) Endast fysiskt välbefinnande
    • B) Emotionellt och socialt välbefinnande
    • C) Att undvika sexuella relationer
  10. Vad kan normkritik leda till i samhället?
    • A) Ökad förståelse för olika perspektiv
    • B) Minskat intresse för normer
    • C) Stagnation av sociala normer

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord eller begrepp123
NormkritikAtt acceptera normerAtt ifrågasätta normerAtt följa normer
SexualundervisningAtt ge eleverna sexuell kunskapAtt undvika sexualitetAtt informera om lagar
SamtyckeAtt ge tyst godkännandeAtt ge aktivt och tydligt godkännandeAtt alltid vara underförstått
KönsmaktsordningRelationer mellan könenOjämlikhet mellan könenLikhet mellan könen
GenusSociala könsnormerBiologiskt könSexuell läggning
RelationerEndast romantiska relationerAlla typer av relationerEndast vänskapliga relationer
Sexuell hälsaEndast fysiskt välbefinnandeEmotionellt och socialt välbefinnandeAtt undvika relationer
MaktstrukturerStrukturer som definierar maktStrukturer som är demokratiskaStrukturer utan hierarkier
HeteronormativitetNormen att alla är heterosexuellaNormen att olika sexualiteter är likaNormen att ingen har en sexuell läggning
SexualitetEndast sexuell aktivitetEn del av människans identitetEndast biologiska aspekter

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur normer kring sexualitet kan påverka individers livsval och relationer. Reflektera över dina egna erfarenheter och observationer.
  2. Hur kan sexualundervisning bidra till att förebygga sexuellt våld? Diskutera sätt att implementera effektiv sexualundervisning.
  3. Vilken roll spelar media i skapandet och upprätthållandet av normer kring sexualitet? Ge exempel på hur media kan förändra dessa normer.
  4. Reflektera över vikten av samtycke i relationer. Hur kan vi som samhälle arbeta för att öka medvetenheten kring detta?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna