Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a2
Tema: Mellankrigstiden och depressionen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. |
Betygskriterier (E) | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
- Inledning till mellankrigstiden (10 min)
- Introducera ämnet med en kort föreläsning om mellankrigstiden.
- Diskutera viktiga händelser som påverkat perioden.
- Ge exempel på vilka länder som påverkades mest och varför.
- Presentera centrala begrepp såsom depression, inflation och politiska ideologier.
- Gruppdiskussion om ekonomiska effekter (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett ekonomiskt scenario.
- Diskutera hur denna händelse påverkat samhället då och nu.
- Varje grupp presenterar sina tankar för klassen.
- Diskussionen leds av läraren för att dra paralleller till nutid.
- Analys av primärkällor (15 min)
- Ge eleverna exempel på primärkällor från mellankrigstiden.
- Låt dem analysera dessa och diskutera deras betydelse.
- Diskutera källkritik och vikten av att förstå källornas bakgrund.
- Sammanfatta analysen med lärarens vägledning.
- Avslutande reflektion (10 min)
- Ställ frågor till eleverna om vad de lärt sig.
- Diskutera hur dessa händelser har format dagens samhälle.
- Sammanfatta lektionen och presentera nästa ämne.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Mellankrigstidens politiska ideologier: Genomgång av kommunism, fascism och demokrati och deras påverkan på länder under denna period.
- Den ekonomiska depressionen: En djupdykning i varför den inträffade och vilka konsekvenser den hade globalt.
- Sociala förändringar: Hur mellankrigstiden förändrade samhällsstruktur och könsroller.
- Internationella relationer: Analys av hur länder interagerade och hur detta ledde till andra världskriget.
- Studie av primärkällor: Vikten av källkritik och hur eleverna ska kunna analysera historiskt material.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Depression | En långvarig ekonomisk nedgång. | Från latinets “depressio”. |
Fascism | En politisk ideologi som fokuserar på nationalism och en stark ledare. | Italienska “fascio”, som betyder band. |
Kommunism | En ideologi som strävar efter ett klasslöst samhälle. | Från latinets “communis” som betyder gemensam. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle världen sett ut om depressionen aldrig inträffat?
- B. Vilka lärdomar kan vi dra av mellankrigstiden för dagens politiska läge?
- C. På vilket sätt påverkar våra historiska val våra nutida liv?
Aktivitet
För att avsluta lektionen, utför en praktisk aktivitet där eleverna får skapa affischer som representerar olika länders respons på depressionen. De ska inkludera politiska beslut, sociala förändringar och kulturella anpassningar. Affischerna ska diskuteras i små grupper efteråt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad var orsaken till depressionen? | Olika faktorer, som aktiemarknadens krasch 1929. |
Nämn två politiska ideologier från mellankrigstiden. | Fascism och kommunism. |
Vilka länder drabbades mest av depressionen? | USA och Tyskland. |
Hur påverkade depressionen samhället? | Ökad arbetslöshet och fattigdom. |
Vad är källkritik? | Ett sätt att granska och värdera källor. |
Ge ett exempel på en primärkälla. | Brev från en historisk person. |
Hur kan historia påverka nutiden? | Genom politiska beslut och sociala normer. |
Vad var en konsekvens av fascismen i Europa? | Införandet av enpartistater och totalitära regimer. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (2-3 A4-sidor) där de reflekterar över hur mellankrigstiden kan relateras till dagens samhälle. De ska inkludera exempel och även överväga de lärdomar vi kan dra av historiska händelser.
Citat
“History is written by the victors.” – Winston Churchill, 1940 Detta citat belyser hur historia ofta tolkas och presenteras utifrån segersidan, vilket är en viktig diskussion att ta upp när man studerar mellankrigstiden och dess ideologier.