Prov i Svenska 1: Analys av Argumenterande Text
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka argumenterande texter. Eleverna ska kunna identifiera argument, förstå författarens syfte och granska textens struktur samt dess retoriska metoder.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Argumenterande texter och deras uppbyggnad samt hur de kan användas för att påverka. Retoriska begrepp och deras användning i tal och skrift.
Kunskapskrav
- Eleven kan analysera och tolka information, argument och budskap i olika typer av texter.
- Eleven kan använda grundläggande retoriska begrepp och modeller i sin analys.
- Eleven kan formulera sig väl i skrift och anpassa språket till syftet och mottagaren.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande begrepp beskriver en text som syftar till att övertyga läsaren?
- a) Informativ text
- b) Argumenterande text
- c) Beskrivande text
- d) Fiktiv text
- Vad innebär ethos i retorik?
- a) Trovärdighet och auktoritet
- b) Känsla och empati
- c) Logiska argument
- d) Användning av fakta
- Vilken del av en argumenterande text presenterar huvudskälet till författarens ståndpunkt?
- a) Inledning
- b) Argument
- c) Avslutning
- d) Exempel
- Vilket av följande är ett exempel på ett känslomässigt argument?
- a) En statistisk analys
- b) En personlig berättelse
- c) En faktabasert utsaga
- d) En definition
- Vad kallas den del av texten där man bemöter motargument?
- a) Inledning
- b) Motargumentation
- c) Slutsats
- d) Exempel
- Vad är en tes i en argumenterande text?
- a) En sammanfattning av texten
- b) En avslutande reflektion
- c) Huvudargumentet eller ståndpunkten
- d) En inledning till ett ämne
- Vad innebär logos i retorik?
- a) Känslor och värderingar
- b) Logiskt resonemang och fakta
- c) Trovärdighet
- d) Mottagarens inställning
- Vilket av följande är en typ av argumentationsform?
- a) Kontradiktion
- b) Diskurs
- c) Kausalitet
- d) Narrativ
- Vad är syftet med en inledning i en argumenterande text?
- a) Att sammanfatta innehållet
- b) Att fånga läsarens intresse och presentera tesen
- c) Att redovisa källor
- d) Att ge exempel
- Vilken term beskriver att författaren använder citat från experter för att stärka sin ståndpunkt?
- a) Ethos
- b) Aptit
- c) Pathos
- d) Logos
- Vad innebär det att ha en subjektiv ståndpunkt?
- a) Att se på ämnet ur ett neutralt perspektiv
- b) Att basera sina åsikter på personliga erfarenheter och känslor
- c) Att utvärdera fakta objektivt
- d) Att enbart använda statistiska data
- Vilken av följande är en vanlig struktur för en argumenterande text?
- a) Problemlösning
- b) Inledning, argument, motargument, slutsats
- c) Berättande
- d) Beskrivande
- Vad är syftet med att använda retoriska frågor i en text?
- a) Att få läsaren att tänka och reflektera
- b) Att ge svar på frågor
- c) Att sammanfatta innehållet
- d) Att avsluta texten
- Vilken typ av språk brukar en argumenterande text använda?
- a) Poetiskt språk
- b) Formellt och övertygande språk
- c) Informellt språk
- d) Deskriptivt språk
- Vad är en slutkläm i en argumenterande text?
- a) En rodnadsdel
- b) Sammanfattning och slutsats av argument
- c) En introduktion
- d) En analys av källor
Resonerande frågor
- Analysera en argumenterande text och identifiera dess huvudtes. Beskriv hur textens struktur stödjer eller motverkar denna tes.
- Diskutera hur författarens användning av ethos påverkar läsarens uppfattning av texten.
- Beskriv hur emotionella och logiska argument kan användas parallellt i en text. Ge exempel på när detta kan vara särskilt effektivt.
- Välj en retorisk teknik som används i en argumenterande text. Analysera dess effektivitet och hur den påverkar läsarens känslor.
- Reflektera över vikten av att bemöta motargument i en argumenterande text. Hur kan detta påverka textens övertygande kraft?
- Jämför och kontrastera två olika argumenterande texter om samma ämne. Vilka argument och metoder används och hur varierar dessa?
- Argumentera för eller emot en aktuell fråga med hjälp av de verktyg och begrepp ni lärt er om argumentation.
- Diskutera hur kulturella och sociala faktorer kan påverka en författares argumenterande stil och val av ämne.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. Totalt kan eleverna uppnå 30 poäng.
- För betyg E: Minst 8 poäng totalt (varav minst 0 poäng från resonerande frågor).
- För betyg C: Minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A: Minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).