Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Fysik 1a. Rörelsemängd och dess bevarande vid kollisioner. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Fysik 1a

Tema: Rörelsemängd och dess bevarande vid kollisioner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om rörelsemängd och dess bevarande vid kollisioner. Eleverna ska visa sin förmåga att förstå och tillämpa de begrepp och principer som rör rörelsemängd i praktiska och teoretiska sammanhang.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Rörelse och krafter: hastighet, rörelsemängd och acceleration för att beskriva rörelse. Eleven beskriver begrepp relaterade till rörelse och kan utföra beräkningar av hastighet och rörelsemängd.

(Gy11, Kursplan Fysik 1a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är rörelsemängd?
    • A) Massan av ett objekt
    • B) Produkt av massa och hastighet
    • C) Kraft multiplicerat med tid
  2. Vilken enhet används för att mäta rörelsemängd?
    • A) Newton
    • B) Kilogrammeter per sekund (kg*m/s)
    • C) Joule
  3. Vad beskriver impulsen?
    • A) Förändringen av rörelsemängd
    • B) Den totala energin i ett system
    • C) Hastigheten av ett objekt
  4. Vilken av följande påståenden är korrekt?
    • A) Rörelsemängd bevaras alltid i kollisioner
    • B) Energi bevaras alltid i kollisioner
    • C) Impuls är alltid lika med massa
  5. Vad händer med rörelsemängden i ett slutet system vid kollision?
    • A) Den ökar
    • B) Den minskar
    • C) Den bevaras
  6. Vad är en elastisk kollision?
    • A) När föremål klibbar ihop
    • B) När rörelsemängden inte bevaras
    • C) När både rörelsemängd och kinetisk energi bevaras
  7. I en inelastisk kollision, vad händer med den kinetiska energin?
    • A) Den bevaras helt
    • B) Den omvandlas till andra energiformer
    • C) Den fördubblas
  8. Vilken typ av kollision är en krock mellan två bilar?
    • A) Elastisk
    • B) Inelastisk
    • C) Perfekt elastisk
  9. Vad representerar den totala rörelsemängden i ett system?
    • A) Summan av alla krafter
    • B) Summan av alla rörelsemängder
    • C) Den genomsnittliga hastigheten av objekten
  10. Vilket är ett exempel på bevarande av rörelsemängd?
    • A) En rullande boll stannar av friktion
    • B) Två spelare som colliderar i en fotbollsmatch
    • C) En bil som accelererar

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Rörelsemängd En typ av energi Produkt av massa och hastighet En kraft
Impuls Kraft gånger tid En rörelse En energiform
Kollision En typ av rörelse Två objekt som möts En form av energi
Elastisk En rörlig kropp Kollision där energi bevaras En fast kropp
Inelastisk En typ av energi Kollision där energi inte bevaras En stabil kropp
Kinetisk energi Energi i rörelse Potentiell energi En typ av kraft
Massan Hur mycket materia som finns Vikt i rörelse Tryck av en gas
Kraft En påverkan som kan förändra rörelse En typ av energi En massa i vila
Acceleration Förändring av hastighet En typ av massa Styrka av en kraft
Bevarande Att förlora något Att hålla kvar något Att förändra något

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur rörelsemängd bevaras i olika typer av kollisioner och ge exempel.
  2. Förklara skillnaden mellan elastiska och inelastiska kollisioner med hjälp av ett exempel från vardagen.
  3. Analysera ett experiment där du mäter rörelsemängd före och efter en kollision. Vad förväntar du dig och varför?
  4. Diskutera hur impulsen påverkar ett objekts rörelse och ge exempel på hur detta kan tillämpas i praktiska situationer.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp