Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi 1
Tema: Ekosystemens struktur och trofiska nivåer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om ekosystemens struktur, energiflöden och trofiska nivåer, samt deras förmåga att analysera och resonera kring ekologiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster. | Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier. |
Källa: (Gy11, Kursplan Biologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken är den första trofiska nivån i ett ekosystem?
- A) Primära producenter
- B) Primära konsumenter
- C) Sekundära konsumenter
- Vad beskriver en näringskedja?
- A) Förhållandet mellan olika arter
- B) Flödet av energi mellan organismer
- C) Biologisk mångfald
- Vilken av följande är en konsument?
- A) Vete
- B) Ko
- C) Solsken
- Vad är ekosystemtjänster?
- A) Tjänster som erbjuds av biologisk mångfald
- B) Ekonomiska tjänster inom miljöskydd
- C) Ingen av ovanstående
- Vilken process omvandlar solenergi till kemisk energi?
- A) Fotosyntes
- B) Cellandning
- C) Nedbrytning
- Vilken av följande faktorer påverkar populationstillväxt mest?
- A) Tillgång på mat
- B) Klimat
- C) Smittspridning
- Vad är en producent i ett ekosystem?
- A) En växt som producerar energi
- B) Ett djur som konsumerar växter
- C) En nedbrytare
- Vad kallas det när en art utrotas från ett ekosystem?
- A) Utsläckning
- B) Extinction
- C) Utrotning
- Vad är en trofisk nivå?
- A) En nivå av energi i en näringskedja
- B) En nivå av biologisk mångfald
- C) En nivå av näringsämnen
- Vilken av följande är en abiotic faktor?
- A) Vatten
- B) Djur
- C) Växter
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Ekosystem | En plats där djur bor | En samling av organismer och deras miljö | En typ av växt |
Trofisk nivå | En nivå av energi i en näringskedja | En grupp av djur | En plats för växter |
Producent | En växt som gör fotosyntes | En typ av konsument | En nedbrytare |
Nedbrytare | Organismer som bryter ner död materia | Organismer som producerar energi | Organismer som konsumerar |
Biologisk mångfald | Variation av livsformer i ett ekosystem | En typ av ekosystem | Antalet djur i en population |
Konsument | En växt som konsumerar energi | En organism som äter andra organismer | En nedbrytare |
Fotosyntes | Process där växter producerar syre | Process där växter förbränner energi | Process där djur äter växter |
Population | En grupp av organismer av samma art | En typ av ekosystem | En typ av miljö |
Ekologisk hållbarhet | Strategier för att bevara naturresurser | Växters tillväxt | Antal djur i en art |
Energiflöde | Flödet av energi genom en näringskedja | Flödet av vatten i ett ekosystem | En typ av växts livscykel |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur människans aktiviteter påverkar ekosystemens hälsa. Vad kan vi göra för att minska vårt avtryck?
- Analysera skillnaderna mellan olika trofiska nivåer i ett ekosystem och deras betydelse för helheten.
- Reflektera över vikten av biologisk mångfald. Hur påverkar den stabiliteten i ekosystem?
- Beskriv en aktuell miljöfråga och diskutera dess potentiella påverkan på ekosystem och samhälle.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (27) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna