Lektion. Biologi 1. Energiflöden i ett lokalt ekosystem. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Biologi 1

Tema: Energiflöden i ett lokalt ekosystem

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Energiflöden i ekosystem, ekologiska relationer mellan organismer. Eleven kan redogöra för energiflöden i ett ekosystem samt beskriva ekologiska relationer.

[Gy11, Biologi 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till energiflöden (10 min)
  • Presentera begrepp som producent, konsument och nedbrytare.
  • Diskutera skillnader mellan autotrofa och heterotrofa organismer.
  • Använd diagram för att visualisera energiflöden.
  • Ställ frågor för att aktivera förkunskaper.
2. Genomgång av ekosystem (15 min)
  • Ge exempel på olika typer av ekosystem, t.ex. skog, vatten, öken.
  • Gör en interaktiv karta över ett lokalt ekosystem.
  • Diskutera människans påverkan på dessa ekosystem.
  • Engagera eleverna i att ge exempel från sin omgivning.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper om 4-5.
  • Ge varje grupp ett ekosystem att analysera.
  • Diskutera energiflödet i sina tilldelade ekosystem.
  • Varje grupp skriver ned sina insikter på en whiteboard.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Samla in gruppens insikter för en gemensam diskussion.
  • Ställ frågor för att få eleverna att reflektera över vad de lärt sig.
  • Gå igenom hur kunskapen kan tillämpas i verkliga situationer.
  • Informera om nästa lektion och dess koppling till dagens ämne.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Energiflöden: Kunskap om hur energi flödar genom olika trofiska nivåer i ekosystem, från producenter till konsumenter.
  • Ekosystemets struktur: Förståelse för vad ett ekosystem är och hur olika organismer interagerar.
  • Mänsklig påverkan: Diskussion kring hur mänskliga aktiviteter påverkar energiflöden och ekosystemets hälsa.
  • Systematisering: Att kunna sammanställa och systematisera observationer in i en ekosystemanalys.
  • Vetenskapligt förhållningssätt: Träna på att reflektera och diskutera vetenskapligt baserade slutsatser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Producent Organism som skapar sin egen föda genom fotosyntes eller kemosyntes. Från latin “producere” som betyder “att frambringa”.
Konsument Organism som får sin energi genom att äta andra organismer. Från latin “consumere” som betyder “att förbruka”.
Nedbrytare Organism som bryter ner döda material och återför näringsämnen till ekosystemet. Från svenska “ned” och “bryta”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkas ekosystemet om en art utrotas?
  • B. Vilka effekter får människans missbruk av naturresurser på energiflöden?
  • C. Vad skulle hända om alla nedbrytare plötsligt försvann ur vår miljö?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en affisch över ett lokalt ekosystem. De ska inkludera information om vilka organismer som finns där samt hur energiflödet ser ut. Affischen ska visas upp för klassen och eleverna ska förklara sitt arbete. Denna aktivitet främjar samarbete och kreativt tänkande.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är en producent? En organism som gör sin egen föda.
Vilken roll har konsumenterna i ett ekosystem? De äter producenter och andra konsumenter.
Vad gör nedbrytare? De bryter ner döda organismer och återför näringsämnen.
Ge ett exempel på en mänsklig påverkan på ekosystem. Avskogning som påverkar djurens livsmiljö.
Vad betyder energiflöde? Rörelsen av energi genom olika nivåer av organismer.
Hur hänger energi och matter ut? Energiflöden är kopplade till nedbrytning och cirkulation av näringsämnen.
Vad är ett ekosystem? En gemenskap av levande organismer och deras fysiska miljö.
Vilka är de olika trofiska nivåerna? Producenter, primära konsumenter, sekundära konsumenter och nedbrytare.

Hemuppgift

Eleverna ska sammanfatta och reflektera över dagens lektion. De ska skriva en rapport som beskriver energiflöden, de organismer som ingår i deras valda ekosystem samt människans påverkan, allt på 2-3 A4-sidor.

Citat

”Vi har alla ett ansvar för att bevara Karlskronas ekosystem.” – Okänd, 2020. Detta citat betonar vikten av att ta hand om vår miljö och hur varje individ kan göra skillnad för ekosystemen runt oss.

“`


Modern Tillbaka-knapp