Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Biologi 1

Tema: Kretslopp av kol och kväve i naturen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för kretsloppen av kol och kväve i naturen, samt deras förmåga att tillämpa denna kunskap i praktiska och teoretiska sammanhang.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Ekosystems energiflöden och kretslopp av materia, inklusive kol och kväve.Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp och modeller.

(Gy11, Kursplan Biologi 1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är fotosyntes?
    • A) Process där växter omvandlar ljus till kemisk energi
    • B) Process där organismer bryter ner glukos för energi
    • C) Process där syrgas produceras av djur
  2. Vilket ämne är en viktig del av kvävecykeln?
    • A) Syre
    • B) Kväve
    • C) Kol
  3. Vilket av följande beskriver en näringskedja?
    • A) Ett system av samverkande organismer
    • B) En sekvens av organismer som äter varandra
    • C) En lista av alla organismer i ett ekosystem
  4. Vad innebär biologisk mångfald?
    • A) Mångfalden av genetiska varianter i en art
    • B) Olika arter och deras interaktioner i ett ekosystem
    • C) Antalet individer av en art i ett område
  5. Vilka gaser ingår i den globala kolcykeln?
    • A) Koldioxid och metan
    • B) Syre och kväve
    • C) Argon och helium
  6. Vad är den huvudsakliga rollen för nedbrytare i ett ekosystem?
    • A) Att producera syre
    • B) Att bryta ner döda organismer
    • C) Att konkurrera om resurser
  7. Vilket av följande är ett exempel på en abiotisk faktor i ett ekosystem?
    • A) Temperatur
    • B) Växtliv
    • C) Djurpopulation
  8. Vad är en ekologisk nisch?
    • A) En plats där en art lever
    • B) En arts roll och funktion i sitt ekosystem
    • C) En typ av habitat
  9. Vilken process beskriver hur kväve omvandlas till ammoniak?
    • A) Nitrifikation
    • B) Denitrifikation
    • C) Fixering
  10. Vad står förkortningen CO2 för?
    • A) Kolmonoxid
    • B) Koldioxid
    • C) Kolsyra

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
KretsloppCirkulation av ämnen i naturenEn typ av cykelEn matematisk formel
NedbrytareOrganismer som bryter ner dött materialVäxter som växer i skogarDjur som äter andra djur
PhotosyntesProcess där växter gör sin egen matEn typ av djurCykel för växter
KvävefixeringProcess där kväve omvandlas till ammoniakEn typ av kväveEn metod att odla växter
BiomassaMängden levande material i ett ekosystemEn typ av avfallEn måttstock för döda djur
EcosystemtjänsterTjänster som ekosystemet ger till mänsklighetenEn typ av källor av energiEn typ av djur
Abiotiska faktorerIcke-levande delar av ekosystemetLevande organismer i ett ekosystemEn typ av växt
EkosystemEtt samhälle av levande och icke-levande delarEn typ av djurEn sorts växt
Naturlig urvalProcess där de mest anpassade överleverEn typ av växtEn process för att odla växter
KoldioxidGas som växter använder för fotosyntesEn typ av syreEn typ av kväve

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur människans aktiviteter påverkar kvävecykeln. Vad kan vi göra för att minimera dessa effekter?
  2. Beskriv betydelsen av kolcykeln för klimatet. Hur påverkar förändringar i kolcykeln den globala uppvärmningen?
  3. Vilken roll spelar nedbrytare i ekosystemet och hur relaterar deras arbete till kol- och kvävecyklerna?
  4. Reflektera över sambandet mellan biologisk mångfald och ekosystemens hållbarhet. Hur kan vi bevara denna mångfald?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna