Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Biologi 1

Tema: Ekosystemtjänster som pollination och vattenrening

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för ekosystemtjänster, med fokus på pollination och vattenrening. Provets utformning syftar till att pröva elevernas förmåga att koppla teoretiska kunskaper till praktiska tillämpningar och att resonera kring ekologiska och hållbarhetsrelaterade frågor.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Ekosystemens struktur och dynamik. Ekosystemtjänster.Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier och visar detta genom att beskriva och förklara biologiska samband med viss användning av begreppen.

(Gy11, Kursplan Biologi 1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande arter är en pollinatör?
    • A) Fjäril
    • B) Orm
    • C) Katt
  2. Vad är en viktig funktion av vattenrening i ekosystemet?
    • A) Reducera vattenföroreningar
    • B) Öka lufttrycket
    • C) Förbättra markstrukturen
  3. Ekosystemtjänster kan definieras som:
    • A) Tjänster som tillhandahålls av mänsklig aktivitet
    • B) Kostnader för att skydda miljön
    • C) Fördelar från ekosystemen för människor
  4. Vilken typ av organism är viktigast för pollination?
    • A) Djur
    • B) Växter
    • C) Svampar
  5. Vattenrening i naturen bidrar till att:
    • A) Förbättra dricksvattnets kvalitet
    • B) Öka markens fruktbarhet
    • C) Minska luftföroreningar
  6. Vilken av följande faktorer påverkar pollinering?
    • A) Klimat
    • B) Ljus
    • C) Vind
  7. Ekosystemtjänster kan delas in i vilka kategorier?
    • A) Kulturnytta och ekonomiska fördelar
    • B) Stödjande och reglerande tjänster
    • C) Enbart ekonomiska tjänster
  8. Vad kan påverka vattenreningens effektivitet?
    • A) Mängden nedbrytande mikroorganismer
    • B) Antalet människor i området
    • C) Antalet växter som växer
  9. Vilka effekter kan förlust av pollinatörer ha?
    • A) Minskad matproduktion
    • B) Ökad biodiversitet
    • C) Förbättrad luftkvalitet
  10. Hur kan människor bidra till att skydda pollinatörer?
    • A) Genom att plantera fler blommor
    • B) Genom att använda fler bekämpningsmedel
    • C) Genom att öka belysningen i städer

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
PollinationUtspridning av frönÖverföring av pollen mellan blommorVattning av växter
EkosystemEn grupp av olika arterInteraktion mellan levande och icke-levande delarEn typ av växt
VattenreningAvlägsnande av växtlighetProcess för att förbättra vattenkvalitetÖkning av vattentemperatur
BiodiversitetVariation av livsformerAntalet människor i ett områdeEn typ av ekosystem
FotosyntesProcess där växter omvandlar ljus till energiJordens rotationVattnets kretslopp
EkosystemtjänstTjänster som tillhandahålls av företagFördelar från ekosystem som gynnar människorAnvändning av kemiska ämnen
PollinatörOrganism som sprider föroreningarOrganism som överför pollenOrganism som fångar insekter
HållbarhetFörmåga att bevara resurserTillväxt av städerÖkning av avfall
VattencykelCirkulation av vatten i ekosystemetÖkning av vattennivåerUtsläpp av förorenat vatten
JordbrukProcess för att odla växterAvverkning av skogFörvaltning av städer

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur människans aktiviteter påverkar pollinatörer och föreslå konkreta åtgärder för att skydda dem.
  2. Resonera kring betydelsen av ekosystemtjänster för samhället. Vilka ekonomiska och sociala effekter kan uppstå vid förlust av dessa tjänster?
  3. Analysera hur klimatförändringar kan påverka vattenrening i naturliga ekosystem och föreslå lösningar för att mildra dessa effekter.
  4. Diskutera sambandet mellan biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Hur hänger dessa två samman och varför är de viktiga för en hållbar utveckling?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%17 (inklusive resonerande frågor)
D50%28 (inklusive resonerande frågor)
C70%39 (inklusive resonerande frågor)
B85%46 (inklusive resonerande frågor)
A90%50 (inklusive resonerande frågor)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna