Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi 1
Tema: Ekosystemtjänster som pollination och vattenrening
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för ekosystemtjänster, med fokus på pollination och vattenrening. Provets utformning syftar till att pröva elevernas förmåga att koppla teoretiska kunskaper till praktiska tillämpningar och att resonera kring ekologiska och hållbarhetsrelaterade frågor.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Ekosystemens struktur och dynamik. Ekosystemtjänster. | Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier och visar detta genom att beskriva och förklara biologiska samband med viss användning av begreppen. |
(Gy11, Kursplan Biologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande arter är en pollinatör?
- A) Fjäril
- B) Orm
- C) Katt
- Vad är en viktig funktion av vattenrening i ekosystemet?
- A) Reducera vattenföroreningar
- B) Öka lufttrycket
- C) Förbättra markstrukturen
- Ekosystemtjänster kan definieras som:
- A) Tjänster som tillhandahålls av mänsklig aktivitet
- B) Kostnader för att skydda miljön
- C) Fördelar från ekosystemen för människor
- Vilken typ av organism är viktigast för pollination?
- A) Djur
- B) Växter
- C) Svampar
- Vattenrening i naturen bidrar till att:
- A) Förbättra dricksvattnets kvalitet
- B) Öka markens fruktbarhet
- C) Minska luftföroreningar
- Vilken av följande faktorer påverkar pollinering?
- A) Klimat
- B) Ljus
- C) Vind
- Ekosystemtjänster kan delas in i vilka kategorier?
- A) Kulturnytta och ekonomiska fördelar
- B) Stödjande och reglerande tjänster
- C) Enbart ekonomiska tjänster
- Vad kan påverka vattenreningens effektivitet?
- A) Mängden nedbrytande mikroorganismer
- B) Antalet människor i området
- C) Antalet växter som växer
- Vilka effekter kan förlust av pollinatörer ha?
- A) Minskad matproduktion
- B) Ökad biodiversitet
- C) Förbättrad luftkvalitet
- Hur kan människor bidra till att skydda pollinatörer?
- A) Genom att plantera fler blommor
- B) Genom att använda fler bekämpningsmedel
- C) Genom att öka belysningen i städer
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Pollination | Utspridning av frön | Överföring av pollen mellan blommor | Vattning av växter |
Ekosystem | En grupp av olika arter | Interaktion mellan levande och icke-levande delar | En typ av växt |
Vattenrening | Avlägsnande av växtlighet | Process för att förbättra vattenkvalitet | Ökning av vattentemperatur |
Biodiversitet | Variation av livsformer | Antalet människor i ett område | En typ av ekosystem |
Fotosyntes | Process där växter omvandlar ljus till energi | Jordens rotation | Vattnets kretslopp |
Ekosystemtjänst | Tjänster som tillhandahålls av företag | Fördelar från ekosystem som gynnar människor | Användning av kemiska ämnen |
Pollinatör | Organism som sprider föroreningar | Organism som överför pollen | Organism som fångar insekter |
Hållbarhet | Förmåga att bevara resurser | Tillväxt av städer | Ökning av avfall |
Vattencykel | Cirkulation av vatten i ekosystemet | Ökning av vattennivåer | Utsläpp av förorenat vatten |
Jordbruk | Process för att odla växter | Avverkning av skog | Förvaltning av städer |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur människans aktiviteter påverkar pollinatörer och föreslå konkreta åtgärder för att skydda dem.
- Resonera kring betydelsen av ekosystemtjänster för samhället. Vilka ekonomiska och sociala effekter kan uppstå vid förlust av dessa tjänster?
- Analysera hur klimatförändringar kan påverka vattenrening i naturliga ekosystem och föreslå lösningar för att mildra dessa effekter.
- Diskutera sambandet mellan biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Hur hänger dessa två samman och varför är de viktiga för en hållbar utveckling?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 (inklusive resonerande frågor) |
D | 50% | 28 (inklusive resonerande frågor) |
C | 70% | 39 (inklusive resonerande frågor) |
B | 85% | 46 (inklusive resonerande frågor) |
A | 90% | 50 (inklusive resonerande frågor) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna