Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi 1
Tema: Människans påverkan på ekosystem genom avskogning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om människans påverkan på ekosystem, särskilt genom avskogning, och att utvärdera deras förmåga att analysera ekologiska samband samt diskutera ekologiska frågor.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Naturliga och av människan orsakade störningar i ekosystem med koppling till frågor om bärkraft och biologisk mångfald. | Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier. |
(Gy11, Kursplan Biologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en direkt effekt av avskogning?
- A) Ökad biodiversitet
- B) Minskad koldioxidabsorption
- C) Förbättrad markkvalitet
- Vilken typ av ekosystem påverkas mest av avskogning?
- A) Öknar
- B) Regnskogar
- C) Gräsmarker
- Vad kallas den process där stora skogsområden omvandlas till jordbruk?
- A) Urbanisering
- B) Deforestation
- C) Rewilding
- Vilket av följande är en ekosystemtjänst som skogar erbjuder?
- A) Koldioxidutsläpp
- B) Vattenrening
- C) Markförstöring
- Vilken av följande arter påverkas negativt av avskogning?
- A) Daggmaskar
- B) Papegojor
- C) Myror
- Vad är en av de främsta orsakerna till avskogning globalt?
- A) Klimatförändringar
- B) Jordbruksexpansion
- C) Stadsutveckling
- Vilket påstående är sant om avskogning?
- A) Det minskar växthuseffekten
- B) Det ökar biodiversiteten
- C) Det minskar livsmiljöer för många arter
- Vilken metod används ofta för att stoppa avskogning?
- A) Tjäna pengar på avverkning
- B) Skapa skyddade områden
- C) Öka användningen av fossila bränslen
- Vilket av följande är en konsekvens av avskogning för människor?
- A) Mer tillgång till vatten
- B) Ökad risk för översvämningar
- C) Förbättrad luftkvalitet
- Vad är en strategi för att återställa skogsmarker?
- A) Plantera fler träd
- B) Använda mer plast
- C) Bygga fler vägar
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Deforestation | Omvandling av skog till jordbruk | Skapande av nya skogar | Skydd av skogsområden |
Ekosystemtjänster | Fördelar som naturen ger | Kostnader för jordbruk | Avfallshantering |
Biodiversitet | Variation av arter i ett ekosystem | Antalet träd i skogen | Jordens resurser |
Koldioxid | En gas som växter använder | En gas som skadar ozonskiktet | En typ av jord |
Fotosyntes | Process där växter gör energi | En typ av avfallshantering | En sorts djur |
Biologisk mångfald | Antal olika arter i en region | Antal träd i en skog | En typ av växt |
Regnskog | Torrt ekosystem | Fuktigt ekosystem med hög biodiversitet | Ekosystem utan vegetation |
Markanvändning | Hur mark används av människor | Markens näringshalt | Markens fysiska egenskaper |
Avskogning | Skapande av nya skogar | Borttagning av skog | Skydd av skog |
Klimatförändringar | Förändringar i vädermönster | Stabilt klimat | Oöverskådliga väderförhållanden |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur avskogning påverkar den biologiska mångfalden i ett ekosystem. Ge exempel på specifika arter som kan påverkas.
- Vilka åtgärder kan vidtas för att motverka avskogning, och hur kan dessa åtgärder effektivt implementeras?
- Beskriv sambandet mellan avskogning och klimatförändringar. Hur bidrar avskogning till ökad växthuseffekt?
- Reflektera över människans ansvar i att skydda ekosystem och hur individens val kan påverka den globala miljön.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (antal rätt) | Andel rätt (%) |
---|---|---|
E | 16 (30%) | 30% |
D | 24 (43.6%) | 43.6% |
C | 32 (58.2%) | 58.2% |
B | 40 (72.7%) | 72.7% |
A | 49 (89%) | 89% |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna