Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Biologi 1

Tema: Människans påverkan på ekosystem genom avskogning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om människans påverkan på ekosystem, särskilt genom avskogning, och att utvärdera deras förmåga att analysera ekologiska samband samt diskutera ekologiska frågor.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Naturliga och av människan orsakade störningar i ekosystem med koppling till frågor om bärkraft och biologisk mångfald.Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier.

(Gy11, Kursplan Biologi 1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande är en direkt effekt av avskogning?
    • A) Ökad biodiversitet
    • B) Minskad koldioxidabsorption
    • C) Förbättrad markkvalitet
  2. Vilken typ av ekosystem påverkas mest av avskogning?
    • A) Öknar
    • B) Regnskogar
    • C) Gräsmarker
  3. Vad kallas den process där stora skogsområden omvandlas till jordbruk?
    • A) Urbanisering
    • B) Deforestation
    • C) Rewilding
  4. Vilket av följande är en ekosystemtjänst som skogar erbjuder?
    • A) Koldioxidutsläpp
    • B) Vattenrening
    • C) Markförstöring
  5. Vilken av följande arter påverkas negativt av avskogning?
    • A) Daggmaskar
    • B) Papegojor
    • C) Myror
  6. Vad är en av de främsta orsakerna till avskogning globalt?
    • A) Klimatförändringar
    • B) Jordbruksexpansion
    • C) Stadsutveckling
  7. Vilket påstående är sant om avskogning?
    • A) Det minskar växthuseffekten
    • B) Det ökar biodiversiteten
    • C) Det minskar livsmiljöer för många arter
  8. Vilken metod används ofta för att stoppa avskogning?
    • A) Tjäna pengar på avverkning
    • B) Skapa skyddade områden
    • C) Öka användningen av fossila bränslen
  9. Vilket av följande är en konsekvens av avskogning för människor?
    • A) Mer tillgång till vatten
    • B) Ökad risk för översvämningar
    • C) Förbättrad luftkvalitet
  10. Vad är en strategi för att återställa skogsmarker?
    • A) Plantera fler träd
    • B) Använda mer plast
    • C) Bygga fler vägar

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
DeforestationOmvandling av skog till jordbrukSkapande av nya skogarSkydd av skogsområden
EkosystemtjänsterFördelar som naturen gerKostnader för jordbrukAvfallshantering
BiodiversitetVariation av arter i ett ekosystemAntalet träd i skogenJordens resurser
KoldioxidEn gas som växter använderEn gas som skadar ozonskiktetEn typ av jord
FotosyntesProcess där växter gör energiEn typ av avfallshanteringEn sorts djur
Biologisk mångfaldAntal olika arter i en regionAntal träd i en skogEn typ av växt
RegnskogTorrt ekosystemFuktigt ekosystem med hög biodiversitetEkosystem utan vegetation
MarkanvändningHur mark används av människorMarkens näringshaltMarkens fysiska egenskaper
AvskogningSkapande av nya skogarBorttagning av skogSkydd av skog
KlimatförändringarFörändringar i vädermönsterStabilt klimatOöverskådliga väderförhållanden

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur avskogning påverkar den biologiska mångfalden i ett ekosystem. Ge exempel på specifika arter som kan påverkas.
  2. Vilka åtgärder kan vidtas för att motverka avskogning, och hur kan dessa åtgärder effektivt implementeras?
  3. Beskriv sambandet mellan avskogning och klimatförändringar. Hur bidrar avskogning till ökad växthuseffekt?
  4. Reflektera över människans ansvar i att skydda ekosystem och hur individens val kan påverka den globala miljön.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygPoäng (antal rätt)Andel rätt (%)
E16 (30%)30%
D24 (43.6%)43.6%
C32 (58.2%)58.2%
B40 (72.7%)72.7%
A49 (89%)89%

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna