Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi 1
Tema: Artsammansättning i olika biotoper
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om artsammansättning och biologisk mångfald i olika biotoper, samt deras förståelse av ekosystemens dynamik och påverkan på den biologiska mångfalden.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster. | Eleven beskriver och förklarar grundläggande ekologiska samband. |
(Gy11, Kursplan Biologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande faktorer påverkar artrikedom i ett ekosystem?
- A) Temperatur
- B) Ljus
- C) Både A och B
- Vad är ett exempel på en producent i ett ekosystem?
- A) Gräs
- B) En ko
- C) En lejon
- Vilken typ av organism bryter ner död materia?
- A) Producenter
- B) Konsumenter
- C) Destruent
- Vad beskriver en näringskedja?
- A) Sambanden mellan olika arter
- B) Energiflöden i ett ekosystem
- C) Både A och B
- Vilken av följande biotoper har högst biologisk mångfald?
- A) Öken
- B) Regnskog
- C) Tundra
- Vad är en invaderande art?
- A) En art som hotar en annan art
- B) En art som flyttas till ett nytt område
- C) En art som utrotas
- Vilken roll spelar pollinatörer i ekosystemet?
- A) De hjälper till med fotosyntesen
- B) De sprider frön
- C) De hjälper till med befruktning av blommor
- Vad betyder begreppet “bärkraft”?
- A) Antal individer ett ekosystem kan stödja
- B) Energiflödet i ett ekosystem
- C) Cirkulation av näringsämnen
- Vilken av följande är en faktor som kan leda till habitatförlust?
- A) Urbanisering
- B) Skogsbruk
- C) Både A och B
- Vad är syftet med en ekologisk nisch?
- A) Att beskriva hur en art lever
- B) Att beskriva en arts livsmiljö
- C) Både A och B
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Ekosystem | En samling av olika arter | En miljö där djur och växter lever | En enhet där organismer interagerar med varandra och sin miljö |
Fotosyntes | Processen där växter skapar energi | En metod för att odla växter | En typ av cellandning |
Biologisk mångfald | Variation av livsformer i ett ekosystem | Antalet individer av en art | En metod för att bevara naturen |
Destruent | Organismer som bryter ner död materia | Organismer som lever av andra | Organismer som producerar syre |
Konsument | En organism som äter andra organismer | En organism som producerar mat | En organism som lever i vatten |
Näringskedja | En lista över alla arter i en biotop | En serie av organismer som äter varandra | En typ av ekosystem |
Invasiv art | En art som minskar biodiversitet | En art som hotar andra arter | En art som flyttas till en ny miljö |
Bärkraft | Maximalt antal individer i en population | Antalet resurser i ett ekosystem | En typ av ekologisk nisch |
Habitat | En plats där en art lever | En typ av ekosystem | En samling av olika biotoper |
Pollinatör | En organism som hjälper växter att reproducera | En organism som äter växter | En organism som lever av andra djur |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur människans aktiviteter påverkar artsammansättningen i olika biotoper. Ge exempel på både negativa och positiva effekter.
- Vad är betydelsen av biologisk mångfald för ekosystemens stabilitet? Diskutera med exempel.
- Hur kan vi arbeta för att bevara biologisk mångfald i vårt samhälle? Diskutera olika strategier och deras effektivitet.
- Reflektera över hur klimatförändringar kan påverka ekosystem och artsammansättning. Vad kan göras för att minska negativa effekter?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 16.5 (11) |
D | 40% | 22 (15) |
C | 50% | 27.5 (19) |
B | 70% | 38.5 (30) |
A | 90% | 49.5 (45) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna