Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Biologi 1

Tema: Hur individer kan bidra till hållbarhet lokalt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om ekologiska koncept och deras förståelse för hur individer kan agera för att främja hållbarhet i sina lokala miljöer. Eleverna kommer även att få möjlighet att visa sin förmåga att analysera och argumentera kring hållbarhetsfrågor.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Ekologiskt hållbar utveckling lokalt och globalt samt olika sätt att bidra till detta.Eleven beskriver enkelt hur olika aktiviteter kan påverka hållbarheten i lokala ekosystem.

(Gy11, Kursplan Biologi 1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en ekosystemtjänst?
    • A) Pollinering
    • B) Avfallshantering
    • C) Förorening
  2. Vad innebär biologisk mångfald?
    • A) Mångfalden av arter i ett ekosystem
    • B) Antalet individer av en art
    • C) Antalet ekosystem på jorden
  3. Vilken av följande faktorer påverkar ekosystemets bärkraft?
    • A) Klimat
    • B) Antal rovdjur
    • C) Båda ovanstående
  4. Vad kan individer göra för att öka hållbarheten lokalt?
    • A) Minska avfall
    • B) Använda mer plast
    • C) Öka energiförbrukningen
  5. Vilken typ av avfall är mest skadligt för ekosystemet?
    • A) Biologiskt nedbrytbart avfall
    • B) Giftigt avfall
    • C) Återvunnet avfall
  6. Vad är en population?
    • A) En grupp av samma art som lever i ett specifikt område
    • B) Alla organismer i ett ekosystem
    • C) En samling av olika arter
  7. Vilka faktorer bidrar till klimatförändringar?
    • A) Naturliga cykler
    • B) Mänskliga aktiviteter
    • C) Båda ovanstående
  8. Vad är en koldioxidfotavtryck?
    • A) Mängden koldioxid som produceras av en person eller aktivitet
    • B) Antalet träd som planteras
    • C) Mängden syre som produceras
  9. Vilken slags energi är hållbar?
    • A) Fossilbränsle
    • B) Solenergi
    • C) Kärnenergi
  10. Vilken av följande är en strategi för att minska plastanvändningen?
    • A) Använda engångsprodukter
    • B) Återanvända och återvinna
    • C) Kasta skräp på marken
Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
EkosystemtjänsterNaturliga fördelar som ett ekosystem gerSkadliga effekter av människanIngen betydelse för miljön
Biologisk mångfaldAntal arter i ett ekosystemEn typ av växtInga djur i ett ekosystem
BärkraftKapacitet för ett ekosystem att stödja livAntal individer av en artIngen betydelse för miljön
KlimatförändringFörändringar i vädermönsterStabilt väderOväder en gång per år
HållbarhetFörmågan att upprätthålla resurser för framtidenAtt förbruka resurser utan begränsningIngen påverkan på framtiden
PlaståtervinningProcess för att återanvända plastAtt kasta plast på soptippenAtt bränna plast
Förnybar energiEnergi från källor som återbildas naturligtEnergi från fossila bränslenIngen betydelse för miljön
ÖverfiskeFiskande av för många fiskarFiskande av tillräckligt antalIngen påverkan på havet
VäxthuseffektenUppvärmning av jorden på grund av växthusgaserIngen påverkan på klimatetFörbättrar klimatet
UtsläppUtsläpp av föroreningar i atmosfärenInga utsläppRen luft utan påverkan
Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur individer kan påverka hållbarheten i sina lokala miljöer. Ge exempel på aktiviteter som kan bidra till en mer hållbar livsstil.
  2. Reflektera över hur sociala medier kan användas för att öka medvetenheten om hållbarhetsfrågor. Vilka fördelar och nackdelar ser du?
  3. Beskriv hur ett lokalt ekosystem påverkas av mänskliga aktiviteter. Vilka åtgärder kan vidtas för att minska negativ påverkan?
  4. Argumentera för varför biologisk mångfald är viktig för ett ekosystems hälsa. Vilka konsekvenser ser du om mångfalden minskar?
Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygRätt procentPoäng
E30% (16,5)16,5
D50% (27,5)27,5
C60% (33)33
B80% (44)44
A90% (49,5)49,5
Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna