Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Biologi 1
Tema:
Diskussion om global hållbarhet och ekosystemskydd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om ekosystemens struktur, dynamik och hållbarhet, samt deras förståelse för hur mänskliga aktiviteter påverkar dessa system. Provets fokus ligger på att utvärdera elevernas förmåga att resonera kring ekologiska begrepp och tillämpa sina kunskaper i praktiska och samhälleliga sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster. | Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp och modeller. |
(Gy11, Kursplan Biologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande faktorer påverkar mest biodiversitet i ett ekosystem?
- A. Klimatförändringar
- B. Invasiva arter
- C. Mänsklig aktivitet
- Vilket av följande är ett exempel på en ekosystemtjänst?
- A. Förorening av vatten
- B. Pollinering av växter
- C. Avverkning av skog
- Vad menas med hållbar utveckling?
- A. Att utnyttja resurser utan att tänka på framtiden
- B. Att tillgodose nuvarande behov utan att kompromissa med framtida generationers behov
- C. Att endast fokusera på ekonomisk tillväxt
- Vilken process omvandlar solenergi till kemisk energi?
- A. Cellandning
- B. Fotosyntes
- C. Förbränning
- Vad är ett ekosystem?
- A. En grupp av olika arter som lever tillsammans
- B. En plats där djur och växter lever
- C. Ett samhälle av levande organismer och deras icke-levande omgivning
- Vilken av följande är en naturlig störning i ett ekosystem?
- A. Skogsbrand
- B. Byggande av en damm
- C. Utsläpp av kemikalier
- Vad är biologisk mångfald?
- A. Antalet individer av en art i ett ekosystem
- B. Mångfalden av livsformer i ett ekosystem
- C. Antalet ekosystem i en region
- Vilken av följande är en konsekvens av överfiske?
- A. Ökad fiskpopulation
- B. Minskad biologisk mångfald
- C. Bättre ekosystemtjänster
- Vilken typ av energiflöde finns i ett ekosystem?
- A. En riktad ström av energi från växter till rovdjur
- B. Ett cykliskt flöde av energi mellan olika organismer
- C. En konstant förlust av energi under hela livscykeln
- Vilken är den största källan till koldioxidutsläpp globalt?
- A. Transporter
- B. Energiframställning
- C. Avfallshantering
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Ekosystem | En plats där djur och växter lever | En grupp av olika arter som lever tillsammans | En samhälle av levande organismer och deras omgivning |
Fotosyntes | Processen där växter omvandlar solenergi till kemisk energi | Processen där djur andas in syre | Processen för nedbrytning av organiskt material |
Biologisk mångfald | Antalet individer av en art | Mångfalden av livsformer i ett ekosystem | Antalet ekosystem i en region |
Hållbarhet | Att använda resurser utan att tänka på framtiden | Att tillgodose nuvarande behov utan att påverka framtida generationer | Att endast fokusera på ekonomisk tillväxt |
Koldioxidutsläpp | Utsläpp av kol till atmosfären från bilar | Utsläpp från växter under fotosyntes | Utsläpp av kol från marken |
Ekosystemtjänster | Naturliga störningar i ekosystem | Tjänster som ekosystem ger till människor | Exempel på mänsklig påverkan på naturen |
Invasiva arter | Arter som har spridit sig naturligt till nya områden | Arter som introduceras till ett nytt ekosystem av människor | Arter som är hotade av utrotning |
Ekologisk fotavtryck | En mått på hur mycket resurser en individ eller ett samhälle använder | En metod för att mäta koldioxidutsläpp | En enhet för att mäta biologisk mångfald |
Regenerativa resurser | Resurser som kan förnyas naturligt | Resurser som är begränsade | Resurser som skapas av människor |
Förnybar energi | Energi som aldrig tar slut | Energi som produceras av fossila bränslen | Energi som är billigare än andra energikällor |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur mänskliga aktiviteter påverkar biodiversitet. Ge exempel på konkreta åtgärder som kan vidtas för att skydda den biologiska mångfalden.
- Resonera kring betydelsen av hållbar utveckling i dagens samhälle. Hur kan individer och samhällen bidra till en mer hållbar framtid?
- Analysera effekterna av klimatförändringar på ekosystem och deras tjänster. Vilka konsekvenser kan detta få för människor?»
- Reflektera över din egen påverkan på miljön. Vilka förändringar kan du göra för att minska din ekologiska fotavtryck?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 75% | (41) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna